Két negyedév visszaesése után, újból növekedésnek indult a főként építőipari szigetelőanyagokkal foglalkozó Materplast árbevétrele. Éves alapon hat százalékos bővülést lehetett látni. Ezt az egyes piacokon kissé javuló iparági környezet és a szokottnál enyhébb tél is segítette.
A cég legfontosabb piacán, Magyarországon például öt százalékkal nőttek a bevételek, amit segítettek a nagy beruházási projektekhez kapcsolódó beszállítások is. Pedig az első negyedév hagyományosan gyenge szokott lenni az építőiparban. A második legnagyobb piacon, Romániában viszont folytatódott a zuhanás (-31%), de ez főként a tavaly elhatározott kereskedelmi politika váltás következménye, aminek értelmében csökkentette a helyi kibocsátást a nagy árverseny miatt.
Pozitívum, hogy a horvát és a szerb piacon egyaránt hét százalékkal növekedett a forgalom a nehéz iparági környezet ellenére. Viszont Ukrajnában drasztikus, 23 százalékos zuhanást volt kénytelen elkönyvelni a cég,a mi egyáltalán nem meglepő a helyi viszonyokat figyelembe véve.
Valósággal berobbant a szlovák piac (+163% év/év), bár itt egyszeri tételek segítettek, bár attól megtisztítva is 45 százalékos pluszt láthatunk. De Lengyelország (+35%) és az exportpiacok is jól teljesítettek.
Az összárbevétel emelkedése pedig együtt járt az eredményesség javulásával is, köszönhetően az új kereskedelemi politikának. Így Az EBITDA az egy évvel korábbi 800 ezer eurós veszteség helyett, 200 ezres pozitív számot mutat. A 12 havi gördülő eredmény pedig majdnem a két évvel ezelőtti szintre kapaszkodott fel. Az árrések növekedése mellett a cég csökkentette személyi költségeit, és az alacsonyabb szállítási költségű termékek miatt az üzemanyag kiadások is kisebbek lettek.
A pénzügyi sor viszont komoly negatívumokat tartogat. Bár a kamat bevételek/kiadásokat tekintve még minimálisan nettó értelemben jobban jött ki a cég a hrivnya árfolyamzuhanása nagy veszteségeket okozott a cégnek. A tavalyi azonos időszakhoz képest 580 ezer euróval romlott az eredmény főként az ukrán deviza mélyrepülése miatt. Pedig a cég még csökkentette is a veszteségeit azzal, hogy 1 millió euró értékű hrivnyahitelt vett fel a nagy árfolyammozgások előtt, és ebből törleszteni tudta fennálló tartozásait. Emellett még csökkentette a fizetési határidőket is.
A cég első negyedéves nettó eredménye 685 ezer eurós veszteséget mutat, de még ez is több mint 400 ezer eurós javulást jelent 2013 azonos negyedévéhez képet (-1,1 millió euró).
Összességében azt mondhatjuk, hogy a Materplast jó negyedévet zárt, hiszen újra növekedett az összbevétel (még a jelentős román és ukrán piac mélyrepülésének ellenére is), míg a kereskedelmi politika változásának kedvező hatása tetten érhető a javuló eredményességben is. Vagyis a cég korábban elindított stratégiaváltása mindenképp jó irányba mutat, és látszik az is, hogy egyre diverzifikáltabb a cég árbevételének földrajzi megoszlása. Viszont az ukrán helyzet rányomja a bélyegét a teljes vállalat teljesítményre.
A Masterplast árfolyama ma nagyot zuhnat (-9%), bár kérdés, hogy egy ennyire illikvid részvény esetében ez mennyire köszönhető az egyébként nme olyan rossz gyorsjelentésnek. Már csak azért is mert fél 11-ig nem volt kötés a részvényben, holott a jelentés már reggel hét órakor megjelent.