A szakmai szövetségek egyöntetűen elutasítják az iparági párbeszéd nélkül benyújtott reklámadóra vonatkozó törvénytervezet tartalmát - írták közös közleményükben a reklámpiac szereplőit képviselő szervezetek.
A Magyar Reklámszövetség összefogásával az iparág tavaly egyeztetett a kormánnyal a reklámadóról, de a múlt hétvégén nyilvánosságra került, majd hétfőn benyújtott javaslat már meglepetésként érte az ágazatot, mert erről az új változatról a kormány nem értesítette őket.
A javaslat sávosan határozná meg a reklámbevételekre kivetett adót. 500 millió forintig nem kellene adózni, majd efölött egyre durvábban emelkedő díjat kellene befizetni, 20 milliárdos bevétel fölött már 40 százalékot. A szövetségek szerint ez a tavalyinál is súlyosabb terhet jelentene, amely a magyar kommunikációs iparág számára óriási versenyhátrány lenne a globális szereplőkkel (Google, Facebook) szemben.
Az adót a médiavállalkozásoknak kell kigazdálkodniuk, amely "a jelenlegi piaci viszonyok közt szinte lehetetlen, ezért félő, hogy a kieső bevételre adott válasz csak a munkahelyek megszüntetése, valamint a magyar nyelvű tartalomelőállítás visszafogása lehet".
A legsúlyosabb veszteség a tévés piacot érné, amely a legnagyobb bevételekkel rendelkezik. "Az adó összegének kigazdálkodására adott végső válasz a magyar székhelyű vállalkozások külföldre költözése lehet, amely természetesen még nagyobb volumenű munkahely-csökkenéssel, illetve költségvetési bevételkieséssel járna" - írták.
Az RTL Magyarország külön közleményt is megjelentetett hétfőn. Szerintük a reklámadó őket sújtaná leginkább, mert az adó közel fele az RTL-re hárulna. Az adó költségvetési hatása elenyésző, a közszolgálati média 78 milliárdos költségvetésének 11-12 százalékát szedhetik be - írta a az RTL. A tévétársaság szerint a reklámadó durva kísérlet arra, hogy a kormány ellehetetlenítse az ország legnagyobb médiumát. Az RTL úgy fogalmazott, hogy a reklámadó ilyen módon és mértékben egyetlen demokratikus országban sem ismert.
Az RTL Klub a híradójában azt is hozzátette, hogy ezzel veszélybe kerülnek olyan saját gyártású műsorai, mint a Barátok közt, az X-faktor vagy a Showder Klub.
A TV2 úgy látja, ha a törvényt elfogadják, az beláthatatlan következményekkel járna a médiavállalkozások számára, különös tekintettel a legnagyobb befizetőre, a televíziós szektorra, így a TV2-re is. Hozzátették, hogy az új adó körülbelül 1,6-1,8 milliárd forint bevételkiesést jelentene a "100 százalékban magyar tulajdonba került" TV2-nek.