Az MNB az elmúlt időszakban – korábbi bejelentésének megfelelően – újabb pénzügyi szervezeteknél folytatott le fogyasztóvédelmi vizsgálatot, hogy az érintett piaci szereplők 2012. január 1-je és 2014. április 25-e közt a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein. Korábban a jegybank a jogszerűtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 2014 márciusában. Ez az összeg július 14-én újabb 71,75 millió forinttal nőtt, 10 további pénzintézet kapott büntetést.
Pénzügyi szervezet | Bírság összege |
AXA Bank Europe SA Magyarországi Fióktelepe | 47 és fél millió forint |
Széchenyi István Hitelszövetkezet | 5 és fél millió forint |
BNP PARIBAS Magyarországi Fióktelepe | 3 és fél millió forint |
MagNet Magyar Közösségi Bank Zrt. | 3 millió forint |
Szentesi Hitelszövetkezet | 3 millió forint |
Commerzbank Zrt. | 2 és fél millió forint |
Magyar Vidék Hitelszövetkezet | 2 millió forint |
Tiszántúli Első Hitelszövetkezet | 1 millió 750 ezer forint |
EvoBank Zrt. | 1 és fél mililó forint |
Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt. | 1 és fél mililó forint |
A büntetésre a leggyorsabban a MagNet Bank reagált, ahol már másnap az eredeti értékre csökkentették az érintett díjakat, közölte a BankRáció.hu. A díjcsökkentés csak a már korábban, 2013. augusztus 14-ig, 2012. július 2-ig illetve 2013. október 1-ig nyitott bankszámlákra vonatkozik.
Nem minden banknál várható, hogy csökkenek a díjak, hiszen vizsgált számlacsomagok már sok esetben megszűntek. A 47,5 milliós bírságot kapott AXA sem értékesíti már a régi számláit, amelyekről a meglévő ügyfeleknek is váltaniuk kellett az új konstrukciókra. A márciusban intézkedéssel sújtott pénzügyi szolgáltatóknak 2014. június 15-ig kellett összesíteniük és jelenteniük a jegybank felé, hogy mekkora mértékű jogosulatlanul elvont díjat fizettek vissza jelenlegi és a vizsgálat időszakában velük kapcsolatban álló korábbi ügyfeleiknek – áll az MNB közleményében.
Az összesítés szerint a visszafizetésre kötelezett 33 pénzügyi szervezet közül 27 pénzügyi szervezet összességében mintegy 3,12 milliárd forintnyi összeget térített vissza közel 800 ezer fogyasztónak.
Egy ügyfél átlagosan közel 4 ezer forint díjat kapott vissza. A fennmaradt 6 pénzügyi szervezet – közöttük jelentős piaci szereplők – esetében ugyanakkor a szolgáltatók által kezdeményezett bírósági eljárás felfüggesztette a díjvisszafizetések végrehajtását. E fogyasztók akkor kaphatják vissza pénzüket, ha a bírói testületek ítéletei is megerősítik az MNB határozatainak jogszerűségét.
A most megbírságolt 10 bank ez után kezdheti meg a díjak visszautalását, amit minden ügyfél számlájára automatikusan megtörténik, vagyis az érintetteknek semmi tennivalójuk nincs.