Folytatódik a General Motors vesszőfutása, miután az amerikai autógyártó tegnap újabb visszahívásokat jelentett be. A jelenlegi visszahívásuk 8,2 millió, jellemzően régebbi GM-modelleket érintenek az USA-ban. Ezúttal szintén a gyújtáskapcsolóval lehetnek problémák, melyek korábban 13 ember halálában játszottak szerepet. A hibás gyújtáskapcsolók ugyanis könnyen kicsúszhatnak a run pozícióból, ami menet közben a motor leállásához és az autó irányításának elvesztéséhez vezethet.
A GM közölte, hogy a most érintett modelleknél a problémák nyolc balesethez vezettek a tudomásuk szerint, melyből három halálos volt. Ezzel pedig a problémás gyújtáskapcsoló már 16 ember haláláért lehet felelős, bár egyes szakértők ennél magasabbra teszik ezt a számot. A vállalat egyébként már néhány nappal korábban jelezte, hogy újabb visszahívásokat jelenthetnek be a gyújtáskapcsoló kijavítása miatt, és láthatóan nem is sokat időztek ezzel.
A mostani visszahívásokkal a General Motors rekordot döntött az autógyártók között az egy naptári évben az USA-ban visszahívott gépkocsik számát tekintve. A vállalat ugyanis így már 25,7 millió autóját rendelte vissza az Egyesült Államokban idén a különböző problémák miatt, amivel lekörözte az eddigi csúcstartó Fordot. A rivális 23,3 millió egy adott évben visszahívott gépjárművel tartotta a csúcsot eddig. Észak-Amerikában pedig már 29 millió visszarendelt autónál jár idén a GM.
További adalék, hogy az USA-ban a GM által visszahívott gépkocsik száma már bőven meghaladja az Egyesült Államok éves autóértékesítéseit (durván 16 millió darab). Ráadásul a GM idei visszahívásai már meghaladják az amerikai autóipar teljes tavalyi visszahívásainak darabszámát.
A tegnapi bejelentések néhány órával azután érkeztek, hogy Kenneth Feinberg, a korábbi balesetek áldozatainak kártérítésében intézkedő ügyvéd bejelentette a kártérítések végleges tervét. Eszerint a cég egy millió dollárt fizet azoknak a családoknak, akiknek a hozzátartozója elhunyt a gyújtáskapcsoló okozta balesetben.
A vállalat a fentiek mellett közölte, a második negyedévben végrehajtott visszahívások 1,2 milliárd dolláros költséget jelentenek a társaságnak, ami tekintélyes összeg a cég tavalyi 5,3 milliárd dolláros nettó profitjához képest. Az első negyedévben 1,3 milliárd dolláros költségei voltak a visszarendeléseknek, ami miatt az akkori nettó profit csupán 200 millió dollárt tett ki.
A mostani visszahívások tovább rombolják a General Motors amúgy is megtépázott hírnevét. A vállalat vezérigazgatója már számtalan alkalommal kényszerült magyarázkodásra a Kongresszusban idén a visszahívások miatt. Mary Barranak sűrű bocsánatkérések és megalázkodások mellett kellett többe között azt megmagyaráznia, hogy a GM miért csak most kezdte visszahívni a problémás autóit, amikor kiderült, hogy már korábban is tudtak azok problémáiról.
A General Motors mellett a Chrysler gondjai is szapodornak, ugyanis a Fiattal összeolvadt amerikai vállalat szintén jelentős méretű visszahívásokat jelentett be tegnap. A Chrysler a korábban bejelentett, közel 200 ezer autóját érintő visszahívásokat fejelte meg tegnap további 696 ezerrel, szintén a GM-hez hasonló gyújtáskapcsoló-problémák miatt. A Chrysler felől néhány héttel látott napvilágot olyan hír, hogy egyes modelljei hasonló problémákkal küzdhetnek, mint a GM autói.
A GM részvényeinek kereskedését fel is függesztették tegnap egy kis időre a bejelentések után. A papírok végül 0,9 százalékos mínuszban zártak. A Fiat viszont a Chrysler felől érkező kedvezőtlen hírek ellenére 2,3 százalékos pluszban mozog, amit részben annak a hírnek köszönhet, hogy Brazíliában a kormány mégsem emeli meg az autóértékesítések után fizetendő adót, legalább decemberig.
Korábban a GM visszahívásairól az Investoron: