1998-ban a Miskolci Likőripari Vállalat havi 40 ezer forintos fizetést ajánlott a pályakezdő Komócsin Laurának, ő azonban az Andersen Consulting – a későbbi Accenture – 196 ezer forintos ajánlatát választotta, és Budapestre költözött. Most, amikor élete első vidéki munkája – immár az ország egyik legelismertebb business coach-aként – ismét Miskolcra szólítja, az egykor visszautasított havi fizetését pontosan húsz perc alatt fogja megkeresni.
A szakember karrierjének iránya természetesen csak utólag visszatekintve tűnik egyenesnek. Amikor hatévnyi Accenture-ös múlt után, huszonkilenc évesen egy 150 fős csapat vezetőjeként sikeres, nemzetközi karrier állt előtte, távolról sem tűnt egyértelműnek, hogy jó ötlet végleg szakítani az alkalmazotti léttel.
„A munkám során rengeteget utaztam, így amikor azt kellett mérlegelnem, hogy össze tudom-e egyeztetni ezt az életformát az anyaszereppel, a válasz egy egyértelmű nem volt” – emlékszik vissza Komócsin Laura.
Két alapvető szempont merült fel: egyrészt szerette volna ő maga megválogatni, hogy kivel dolgozik együtt, és kivel nem, másrészt pedig nem akart olyan témában tanácsot adni, ahol a saját tudását nem érezte kielégítőnek. A coaching - bár ez is inkább utólag tűnik ilyen magától értetődőnek - mindkét problémára megnyugtató megoldást kínált.
„Az első megbízásomat részben a véletlennek köszönhettem, részben pedig annak, hogy a Budapest Bank akkori egyik felsővezetője meglátta bennem a potenciált, hogy business coach-ként segítsem az egyik projektvezetőjüket,” mondja a kezdetekkel kapcsolatban Komócsin Laura. A pozitív visszajelzések után pedig a hároméves GYES végére annyira beindult az üzlet, hogy többet dolgozott, mint korábban.
A nulladik alkalom
A coaching folyamatára különféle modelleket használnak, ám mindegyik modell megegyezik abban, hogy a folyamatot megelőzi egy ún. "nulladik" - az ügyfél számára ingyenes - találkozó, aminek az a célja, hogy felmérje: megvan-e a "kémia" az ügyfél és a coach között, képesek lesznek-e a folyamat során együtt dolgozni. A nulladik találkozó után bármelyik fél következmények nélkül dönthet úgy, hogy nem vállalja a közös munkát a másikkal.„Pont ugyanott tartottam, mint amiért el akartam jönni az Accenture-től: egy-egy végigdolgozott nap után körömcipőben szédültem be az ágyba. Egyértelművé vált, hogy ennyi megbízással nem bírok el egymagam, és hogy csapatot kell építenem,” mondja cége, a Business Coach Kft. kezdeteinek körülményeiről a cégalapító.
A coaching, mint üzleti szolgáltatás ekkor ugyan már létezett Magyarországon, ám sem az elterjedtsége, sem pedig az elismertsége nem közelítette meg a mai mértékét. „Ha valakinek coach-a volt, arról az embereknek egyből az jutott eszébe, hogy valamit nem jól csinál, ezért van szüksége segítségre. Az ügyfeleket hosszasan kellett győzködni, mire elhitték, hogy éppen ellenkezőleg: a coach, a mesteredzőhöz hasonlóan a legjobbak kiváltsága” – érzékelteti a szakma hazai reputációjának változását Komócsin Laura, aki úgy fogalmaz, hogy ő egy gyémántcsiszoló és az ügyfeleinek, mint gyémántoknak csak abban segít, hogy még fényesebben csilloghassanak.
Coaching és üzleti tanácsadás
A Nemzetközi Coach-szövetség (ICF) definíciója szerint a coaching egy olyan szakmai kapcsolat, amely abban segíti az ügyfelet, hogy kiemelkedő eredményeket érjen el akár a magánéletében, akár a munkájában, vagy a szervezetben, ahol dolgozik.Az alapító tudatosan kihasználta a hároméves gyest arra, hogy végiggondolja, hogyan tovább és sok munkával felépítse úgy a vállalkozását, hogy az már a korábbi fizetését ki tudja termelni, de maradjon ideje a családjára is.
Vállalkozóportrénk holnapi, következő részében áttekintjük, hogyan vált egy szakértő igazi vállalkozóvá, aki üzleti és tanári tevékenységével nemcsak a saját cégét építette fel, hanem egy egész iparág hazai kibontakozását elősegítette.