Körülbelül ezer, esővel és viharral kapcsolatos kárbejelentés érkezett az Allianz biztosítóhoz csak szeptember második hétvégéjén, amikor napokon keresztül ömlött az eső. Az Aegon 2200 ügyfele kért kártérítést ugyanezen a héten, a biztosító 12,5 millió forintot fizetett ki. A Groupama szeptember első két hetében 3150 bejelentést kapott, összesen 260 millió forintnyi kárt okozott az időjárás a biztosító ügyfeleinek. A leggyakoribbak a felhőszakadásból és a viharból eredő károk voltak, de a villámlás is sokszor okozott problémákat.
Lentiben ideiglenesen több embert ki kellett telepíteni, mert a Liponsak-patak a sok eső miatt kilépett a medréből. Az Aegon biztosító az érintett ügyfeleinek 50 ezer forintos gyorssegélyt utalt ki. "Ez az összeg nem kárelőleg, így ügyfeleink ezenfelül megkapják a teljes kártérítési összeget" - mondta Szombat Tamás, az Aegon Magyarország vezérigazgató-helyettese. Szijártóháza és Zalaszombatfa lakosságát szintén ki kellett telepíteni, a Groupama bejelentette, hogy azonnali segélyt folyósít, amelynek összege az egyedi szerződésektől függ, de jellemzően 100 ezer forint körül lesz.
2014 nyarán különösen kegyetlen volt az időjárás: az Aegon biztosító ügyfelei 2014 első félévében annyi kárt jelentettek be, mint 2012-ben egész évben. A biztosító 2014 nyarán 39 ezer bejelentést kezelt, 10 ezerrel többet, mint 2013-ban. A Groupama tájékoztatása szerint szeptember első két hetében 40 százalékkal több kárbejelentés érkezett hozzájuk az ilyenkor megszokottnál.
Nemcsak a szívünknek drága a nyár, de a pénztárcánknak is. A legtöbb kárbejelentést ebben az évszakban teszik az ügyfelek. A nagyobb biztosítók jellemzően egymilliárd feletti összeget fizetnek ki pár hónap alatt az időjárás okozta károk megtérítésére. Az Allianz és az Aegon 2014 augusztusára már elérte az egymilliárdot; a Groupama augusztus végére a 3 milliárdot, csak abban a hónapban 580 millió kiadásuk volt; július végén a Generali egy hét alatt 200 millió forintot fizetett ügyfeleinek.
A viharkár a lakásbiztosítások nagy részében az alapkockázat része, a biztosítók általában a teljes összeget megtérítik. Az esetek elbírálása 1-2 hétig tart, de ideális helyzetben akár 1-2 nap alatt végezhetnek. Ráadásul a biztosítók az elmúlt években jellemzően rugalmasan értelmezték a szerződéseket, és olyan esetekben is fizettek, amikben nem lett volna muszáj, mert a kár közvetlen okára a biztosítás nem terjedt ki. Például amikor a kárt árvíz okozta, de az ügyfélnek csak felhőszakadásra szólt a szerződése.
Van olyan, amiben Magyarország megelőzi Hollandiát: területének majdnem 23 százaléka árterület, míg Hollandiának, amit a vizek országának mondanak, csak 19 százaléka az. Hazánk ezzel Európa legveszélyeztetettebb országa. A helyzetet súlyosbítja, hogy 1,2 millió ingatlan nincs biztosítva, figyelmeztet a Biztosítás.hu; a 3 millió ember, aki biztosítatlan házban vagy lakásban él, az államtól várja a segítséget, ha megtörténik a baj. Ezek az ingatlanok ráadásul az ország legszegényebb, és árvíznek, belvíznek leginkább kitett részein vannak.
A heves esőzések és áradások után elázott falak és ingóságok, hulló vakolat, gomba és penész maradnak, az ügyfelek általában ilyen károkkal fordulnak a biztosítókhoz. Komoly károkat tud okozni a szél is, megbonthatja a tetőt, cserepeket fúj le, fákat és kéményeket dönt a házakra. A jég szétverheti a tetőt, a redőnyöket, betörheti az ablakokat, sőt leverheti a házak homlokzatát. A villámlás tüzet okozhat, és gyakran tönkreteszi az elektromos berendezéseket.
Érdemes figyelni az időjárás-előrejelzéseket, hogy idejében fel tudjunk készülni a viharokra. Az ajtókat, ablakokat nem szabad nyitva hagyni, ha az udvaron vagy az erkélyen mozdítható tárgyak vannak, azokat rögzíteni kell. Ha villámlás várható, akkor az elektromos készülékeket érdemes kihúzni a konnektorból. Viharok után nem árt ellenőrizni a tetőt: ha sérült, javításával elkerülhetjük a további beázást, ráadásul egy kisebb hibát könnyebb kijavítani, mint később egy nagyobbat.
A tetőben keletkezett károkat érdemes ideiglenes fóliázással gyorsan javítani, hogy az épület ne ázzon tovább. A biztosítók azt ajánlják ügyfeleiknek, a keletkezett törmelékeket ne takarítsák el, a kárfelmérést könnyebben el tudják végezni, ha minden úgy marad, ahogy a vihar hagyta. A károkat nem árt lefényképezni, a biztosító így gyorsabban tudja lefolytatni az eljárást, az ügyfél pedig hamarabb kap pénzt.