Pilisvörösváron van a cégének a székhelye, Solti András, a Toi Toi alapító-tulajdonosa mégis – ahogy némi áthallással fogalmaz – általában a Tárogató úton lévő irodájában „székel”. A koloniál bútorokkal berendezett, szerény, földszinti lakásról az ember nem feltétlenül asszociál egy nemzetközi vállalat központjára, pedig a Toi Toi a válság évei alatt nemcsak megőrizte a hazai piacvezető pozícióját, de Ausztriában is megvetette a lábát.
Solti András húszéves volt, amikor 1991-ben egy németországi cserkésztáborban - későbbi cégtársával, Márton Zsolttal együtt - először találkozott a mobilvécé koncepciójával. A két fiatal úgy gondolta, hogy jó ötlet lenne honosítani az akkor itthon még teljesen ismeretlen technológiát.
A családi vállalkozásként indult cég némi kezdőtőkén kívül az alapító tanulmányaiba is került: Solti a Vedéglátóipari Főiskolát félbehagyva, a szülői házban berendezett irodából kezdte intézni az induló Toi Toi ügyeit.
Minthogy egy teljesen új technológiát kellett megismertetni a piaccal, a vállalkozás karrierje „döcögősen” indult. „Elkezdtük felhívni az építkezéseket, ám senki nem örült az újabb költségnek, ezért majdnem mindenkitől azt kaptuk válaszként, hogy náluk nincs szükség ilyen vécékre,” emlékszik vissza az alapító.
A kezdeti erőfeszítések körülbelül három év alatt értek be: innentől kezdve a cég éveken keresztül duplázta a forgalmát, 20, 40, 80 majd 160 fülkét üzemeltetve. A növekedés üteme később lelassult ugyan, de mára a vállalat termékportfóliója mintegy 6000 fülkéből áll, aminek a mozgatására 60 teherautó és egy negyvenfős csapat áll rendelkezésre.
A vásárlók összetétele egyébként rögtön a kezdeti években kialakult: az építkezések és a kültéri rendezvények ma is több szempontból, jól kiegészítik egymást a Toi Toi megrendelői között.
Míg a rendezvényeket tekintve nagyon erős a piac szezonalitása – szinte az összes kültéri rendezvényt május és szeptember között rendezik –, addig az építkezések esetében jóval kisebb a visszaesés, és csak a téli fagyok idejére lassul le a piac.
Bár a Toi Toi elsőként kezdte meghódítani – és nem kis részben megteremteni – a mobilvécék hazai piacát, természetesen csak idő kérdése volt, hogy versenyhelyzetbe kényszerüljön. Az az öt év, amivel korábban indultak a konkurenciánál ugyan továbbra is ad némi helyzeti előnyt, a piac szerkezete azonban ma már lényegesen bonyolultabb ennél.
„Az erős márkanév mellett a szolgáltatás minősége, és az országos lefedettség az, ami kiemel minket a vetélytársaink közül,” mondja Solti András, aki szerint a konkurensekkel nehéz megértetni, hogy nem az ár az egyetlen tényező, amivel versenyezni lehetne.
„Az elmúlt több mint húsz évben lehetőségünk volt differenciálni és a vásárlói igényekre szabni a cégünk portfólióját, ami így nemcsak a tömegigényeket, hanem egy az átlagosnál igényesebb, VIP ügyfélkört is ki tud szolgálni,” részletezi Solti András.
Ezeknek az – elsősorban igényesebb vállalati rendezvényekre, gyáravatókra vagy ügyfélpartikra optimalizált – szaniter- és mobilfürdőszoba-megoldásoknak a piacát a válság évei ugyan jelentősen erodálták, de az irántuk mutatott kereslet ma újra felfutóban van.
Fontos az is, hogy a Toi Toinak országos lefedettsége, raktárhálózata, 24 órás ügyfélszolgálata van, valamint hogy olyan kiegészítő-szolgáltatásokat is tudnak ajánlani, mint a mobilkerítés vagy a szemétszállítás. A vállalat informatikai fejlesztéseinek köszönhetően pedig ma már akár mobilappon keresztül is lehet vécét rendelni.
„Nincsenek különösebben ambíciózus terveink, ez így bőven jó nekünk,” mondja Solti András a közeljövővel kapcsolatban, hozzátéve, hogy a piaci részesedésük növelése persze sem itthon, sem az osztrák piacon nem lenne ellenükre.
A mobilvécék hazai piaca egyébként valamivel több mint egymilliárd forintnyi, és a válság utáni időszak megtorpanása után az utóbbi években ismét növekedésnek indult. Ezen a piacon a Toi Toi részesedése kicsit több mint ötvenszázalékos (a cég tavaly bő félmilliárd forintnyi árbevétel mellett 10,5 millió forint adózás előtti eredményt realizált).
Egy ekkora cégnél már nem lenne meglepő, ha a tulajdonos egyre inkább kivonná magát a vállalat operatív irányításából, Solti András azonban más elveket követ. Szerinte – bár a cégméretből adódóan már rég nem lehet ott mindenhol – a gazda szeme hizlalja a jószágot, így a fontosabb döntéseket továbbra is a saját kezében tartja, mint ahogy a fontosabb rendezvényeket is személyesen felügyeli.
Ilyen fontos rendezvénynek számít természetesen a Sziget fesztivál, amit az 1993-as kezdetek óta a Toi Toi közreműködésével szerveznek meg.
Toi Toi
Bár a magyar "tojik" ige miatt a hazai piacon a Toi Toi elnevezése könnyedén kapcsolódott össze a mobilvécékkel, a cég neve teljesen máshonnan ered. A "toi toi" (esetenként "toi toi toi") kifejezést énekesek és színpadi előadók használják, hogy szerencsét kívánjanak egymásnak. Körülbelül ugyanazt jelenti, mint az, hogy "kéz- és lábtörést!"Ez persze nem jelenti azt, hogy a cég elkényelmesedhet: „Természetesen sok megrendelőnkkel alakult ki nagyon jó, személyes kapcsolat, az üzletért azonban nekünk is minden esetben keményen meg kell küzdenünk,” mondja Solti András, hangsúlyozva, hogy egy Sziget-szintű megbízás is kizárólag üzleti érvek, nem pedig a személyes kapcsolatok alapján landol a cégénél.
„Minden esetben egyedi megállapodásokkal dolgozunk, így folyamatos a nyomás, hogy mindig mi adjuk a legjobb ajánlatot,” magyarázza az alapító, aki a beszélgetésünkkor éppen az Augusztus 20-i rendezvényekre való kitelepülést felügyelte – szintén személyesen.
„Számomra egy rendezvény addig érdekes, amíg kipakolunk, onnantól kezdve már az üzemeltető kollégák veszik át a stafétát. Nekünk tehát egy-két lépéssel mindig előrébb kell gondolkodnunk, már csak a cég jelentős logisztikai igénye miatt is”, mondja Solti András.
A szigorú, üzleti attitűdöt aztán kiegészíti azzal, hogy bizonyos rendezvényeken – mint például a Szigeten – magánemberként is szívesen részt vesz. És egy öldöklően kompetitív piacon furcsának tűnhet, de nem kizárólag azért, hogy felhasználóként is tesztelhesse a saját cégének szolgáltatásait.