Nem kell a Duracell
A világ legnagyobb fogyasztói termékeket gyártó cége, a Procter & Gamble eldobná magától a Duracell elemeket gyártó részlegét, mivel a piac folyamatosan zsugorodik.
A P&G még augusztusban jelentette be, hogy megválna rengeteg olyan kisebb márkájától, ami igazából csak viszi a pénzt, vagy legalábbis zsugorodik piaca, és csak azokra koncentrálna, amelyek szép növekedést mutatnak. A Duracell pedig nem ilyen, ugyanis az eldobható elemek piaca régóta szenved, mivel egyre több eszköz újratölthető aksival van ellátva.
Pedig a Duracell a vezető márka az elempiacon 2,2 milliárd dolláros éves bevétellel, azonban ez nem elég a vezérigazgató A. G. Lafley-nek, aki egy sokkal fókuszáltabb vállalatot szeretne faragni a P&G-ből. Lafley egyébként tavaly tért vissza a céghez, mivel elődje nem tudta hozni a várt sikereket.
Pénteki gyorsjelentésében a cég mindössze 2 százalékos bevételnövekedésről számolt be a szeptember végén záródó negyedévére vonatkozóan, még úgyis, ha az erősebb dollár és az eladott márkák kedvezőtlen hatásától is megtisztított számokat nézzük.
Túl sok a márka
A Procter visszavágta árbevételre vonatkozó éves előrejelzését is éppen az erősebb dollárt okolva, viszont a tisztított számok területén fentartotta korábbi prognózisát. A júliustól szeptember végéig tartó negyedévében a P&G 20,8 milliárd dolláros bevételt és 2 milliárd dolláros nettó profitot ért el, és ez utóbbi 34 százalékos zuhanást jelent az előző év azonos időszakához képest. Vagyis látszik, hogy tényleg szükség van valamiféle felfrissítésre.
Ugyanakkor ezek a számok nagyjából megfeleltek a vártnak, és a bejelentett Duracell szakítás hatására a P&G részvénye nagyobb emelkedésbe kezdett, és végül több mint két százalékos pluszban zárt. Ez pedig nem meglepő, hiszen a tőzsdén nem a múltbeli adatokra figyelnek a befektetők, hanem arra, hogy mire lehet számítani a jövőben, a P&G-nél pedig egy nagyszabású reorganizáció és egyszerűsítés van folyamatban, ami pozitív kicsengéssel is végződhet.
Lafley már azon dolgozik, hogy 10 milliárd dollárt spóroljon meg 2016-ig, és ezt a pénzt a virágzó üzeltágakra fordítsa. Nem megleő, hogy az augusztusi bejelentés után elég szép menetelésbe fogott a részvény.
A vállalathoz egyébként még 2005-ben került a Duracell, abban az akvizícióban, amikor a Gillette-et vette meg a P&G kb. 57 milliárd dollárért. Több lehetőség is van a Duracell eladására, az egyik, hogy leválasztják és a tulajdonosok választhatnak, hogy abban a cégben is kapnak részvényeket. Vagy kockázati tőketársaságok is szóba jöhetnek potenciális befektetőként.
Lafley akár 100 márkától is megválna, hogy arra a 80-90 darabra koncentráljon, ami a növekedést hozza a cégnél. Nem áll rosszul ebben a folymatban, ugyanis idén már 25 brandtől megszabadult, például eladta állateledel divízióját a Marsnak 2,9 milliárd dollárért.