Ma már a közösségi média az új álláspiac, és ez a jövőben egyre inkább így lesz, szerepe kulcsfontosságú a megfelelő álláslehetőségek felkutatásában és a toborzásban is. Az Adecco HR-szolgáltató cég felmérése szerint 2013-ban a toborzási tevékenység több mint fele (53 százalék) az interneten zajlott, ezen belül is elsősorban a közösségi médián keresztül. Várhatóan 2014-ben ez az arány 61 százalékra nő.
Tízből hét toborzó azt nyilatkozta, hogy használja a közösségi médiát a HR tevékenységek ellátásához, és tízből öt álláskereső szintén arról számolt be, hogy a közösségi médián keresztül is keres álláslehetőségeket. Az álláskeresők majdnem 30 százalékát már legalább egyszer kereste meg toborzó a közösségi médián keresztül, és 9 százalékuk állásajánlatot is kapott.
További fontos megállapítás, hogy az online kapcsolatépítés fontos szerepet játszik mind a toborzási, mind az álláskeresési tevékenységekben. A gazdagabb online kapcsolati hálóval rendelkező álláskeresők jobb eredményeket érnek el a toborzókkal való kapcsolatfelvételek és az állásajánlatok számát tekintve is. A kiterjedt online kapcsolati hálóval rendelkezők eredményesebbek munkakeresésben a kiterjedt offline hálóval rendelkezőknél is.
A toborzók a jelöltek személyiségét is igyekeznek feltérképezni. Körülbelül egyharmaduk ismerte be, hogy utasított már el jelöltet a profilján szereplő tartalom vagy képek miatt. Különös figyelmet szentelnek a posztolt megjegyzéseknek, főleg azoknak, amik az egyetemi vagy munkahelyi szabályokat esetleg sértő tevékenységekhez kapcsolódnak.
A várakozásokkal ellentétben a közösségi médián keresztüli álláskeresés már nem csak a magasan képzett és tapasztalt jelöltek kizárólagos előjoga; a kutatás kimutatta, hogy ma már a közösségi médián keresztül többségében nem vezető pozíciók betöltésére keresnek munkavállalókat.
A Profession.hu internetes állásportál adatai szerint az elmúlt 3 évben egyetlen hónapban sem adtak fel annyi új hirdetést, mint 2014 szeptemberében. Miután mindenki visszatért a nyári szabadságról, a vállalatok új lendülettel igyekeznek feltölteni a megüresedett pozíciókat. A munkaerő-közvetítő cégek után a legtöbb álláshirdetést a Bosch csoport adta fel.
A munkakeresők közül a legtöbben adminisztratív, irodai munkát kerestek, második helyre került az értékesítés és a kereskedelem, a harmadik legnépszerűbb csoportot pedig a pénzüggyel, számvitellel, menedzsmenttel kapcsolatos munkakörök adták. Akik az értékesítési területen szeretnének elhelyezkedni, jó eséllyel pályázhatnak idén ősszel, mert ebben a kategóriában jelent meg a legtöbb hirdetés az elmúlt negyedévben, ez 53 százalékos növekedést jelent 2013 szeptemberhez képest. Nagyon keresettek még az IT fejlesztők és programozók is, számukra 49 százalékkal több állást kínálnak 2013 azonos időszakához képest. A harmadik legnépszerűbb csoport a mérnököknek szóló pozícióké, itt 45 százalékos növekedés látható a hirdetések számában.
A tendenciák az mutatják, hogy a felsőfokú iskolai végzettség továbbra is nagyon fontos, az új álláslehetőségek több mint 70 százaléka olyanoknak szól, akiknek van ilyen végzettségük. "Budapest továbbra is nagyon népszerű, a legtöbben a fővárosba keresnek alkalmazottat és a munkavállalók is itt szeretnének elhelyezkedni" - mondta Martis István, a Profession.hu vezetője.