Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) októberi jelentése szerint már tizennégy hónapja folyamatos emelkedésben vannak az újautó-eladások. Októberben összesen több mint 1,1 millió autót adtak el az Európai Unió és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (Izland, Norvégia, Svájc) országaiban, ami 6,2 százalékos növekedést jelent éves szinten. Mindez csak az EU országaira nézve 6,5 százalék. Ez pedig egyre jobban alátámasztja azt, hogy 2013 augusztusában ténylegesen megfordult az a csökkenő trend, amit még a 2008-as válság indított el.
Ez többek között a lassan visszatérő gazdasági növekedésnek, illetve az egyre olcsóbb hiteleknek köszönhető, amelyeken keresztül a lakosság már könnyebben engedhet meg magának az autóvásárláshoz hasonló beruházásokat. Emellett ne felejtsük el, hogy az eladások egy 25 százalékos zuhanást szenvedtek el 2008. óta, tehát egy komolyabb korrekció is várható volt.
De az eladások növekedése irányába mutat az a tényező is, ami az autók, mint ciklikus fogyasztási javak jellegéből adódik. Bizonyos időnként mindenkinek le kell ezeket lecserélnie, de amennyiben a gazdasági kilátások nem megfelelőek, ezt a váltást a lehető legtovább elodázzák. Most, hogy a gazdasági kilátások ismét pozitívabbak, egyre többen vágnak bele azokba az autóvásárlásokba, amelyekbe a 2008-as válság utáni időszakban még nem mertek megengedni maguknak.
A 12-havi gördülő eladásokat tekintve több mint 12,48 millió autó talált gazdát, ekkora értékre 2012 augusztusa óta nem volt példa. Ez is azt jelzi, hogy a 2013 augusztusában kezdődött emelkedő trend folytatódni tud, és a trendforduló tényleg a 2008. óta tartó mélyrepülés végét jelentette.
Továbbra is a Renault a nyerő
A nagy autógyártókat tekintve továbbra is a Reanult-nak sikerült a legnagyobb mértékben, 10,5 százalékkal növelnie eladásait éves szinten. Ebben főként a vállalat által gyártott Dacia-nak van nagy szerepe, amelyből idén októberben 25 százalékkal többet adtak el, mint tavaly. A növekedést tekintve viszont nincs lemaradva a BMW sem. A bajor autógyár autói iránti kereslet 9,4 százalékot nőtt, ami önmagában is szép teljesítmény, de még ezen belül is kiemelkedik a vállalat által gyártott Mini eladásainak 22 százalékos növekedése.
Ki kell még emelni az EU-ban a legtöbb új autót értékesítető Volkswagent is, amelyből 6,9 százalékkal több fogyott éves szinten. Ezt nagyrészt a prémium márkájának, az Audinak köszönheti, amely 7,9 százalékos eladás növekedésével sokat tett a vállalatcsoport sikereiért. De ugyancsak nagy szerepe volt ebben a Seatnak is, amely 20 százalékkal nagyobb keresletnek örvendhetett, mint tavaly.
A prémium márkák közül érdemes még megemlíteni a Daimler által gyártott Mercedest is, ami éves szinten 8,7 százalékkal és több, mint 4 000 darabbal adott el többet a tavalyi év októberéhez képest. Ez majdnem darabra pontosan megegyezik az Audi által realizált eladás növekedéssel az eladott autók tekintetében.
A spanyolok bővültek a legtöbbet
Az EU országai közül Spanyolország autópiaca bővült a legnagyobb mértékben. Itt 26,16 százalékkal nőttek az eladások, de a második helyen szereplő Magyarország autópiaca sem panaszkodhat a 19,41 százalékos növekedésével.
A két ország természetesen nem összemérhető az autó vásárlások tekintetében, hiszen míg Magyarországon ez alig emelkedik 6 000 eladott autó fölé, Spanyolországra ennek több mint a tízszerese jellemző. De ne felejtsük el, hogy a terület és lakosság méretében való nagyságrendi különbségen túl, Spanyolországban az állam is komolyan támogatja az autóvásárlást.
A legfőbb európai piacokon majdnem mindenhol bővülni tudtak az autóeladások, egyedül Franciaországban tapasztalható kisebb visszaesés, ott 3,8 százalékkal csökkenést figyeltek meg éves szinten.
Látható tehát, hogy az újautó-eladásokra a kereslet folyamatosan növekszik, aminek a legfontosabb hajtóereje a gazdaság erősödése és az alacsony kamatkörnyezet következtében sok országban elérhető olcsó hitelek. Amennyiben a jelenlegi gazdasági környezet nem romlik, vagy inkább még tovább tud javulni, akkor az autópiac szereplőinek sincs mitől tartania a jövőben.