Friedrich Wille nem művész, csupán egy művészetrajongó, aki azért kezdett tűzzománccal foglalkozni, mert a könyvelői állását túlságosan unalmasnak találta. Ezért is tud jól együttműködni a művészekkel: csodálja őket, de teljesen hiányzik belőle a szakmai féltékenység. Egyébként pedig az üzletet is művészetnek tartja, és ha innen nézzük, a Frey Wille márka felépítése egyenesen a legnagyobbak közé emeli az osztrák üzletembert.
„A hatvanas évek óta veszek részt aktívan a cég életében, és az alapító Michaela Frey 1980-as halálakor 50 százalékos tulajdonosa voltam a vállalatnak” – mondja a kezdetekről a vállalkozó. Az első néhány évtized azonban csak nyitánya volt a későbbi globális sikernek, hiszen az intenzív nemzetközi terjeszkedést a cég az 1992-es átnevezése és re-brandingje után kezdte el.
„Egy céget átnevezni nem egy könnyű döntés, de miután a Michaela halála utáni örökösödési viták tizenkét év után lezárultak, nekem pedig sikerült kivásárolnom az új tulajdonostársaimat, nem maradt más választás, mint új alapokra helyezni a céget – mondja Friedrich Wille. - Minthogy pedig korábban is a nemzetközi üzletkötés volt a szakterületem, ettől kezdve csak arra kellett fókuszálnom, amihez igazán értek” – teszi hozzá.
A Frey Wille egyébként eredetileg nem luxusmárkaként indult. A bécsi műhelyben – ahol a termékek gyártása 95 százalékban ma is folyik – egyedi stílusú tűzzománcokat készítettek, de nem kimondottan a prémiumszegmens számára.
Ahhoz, hogy végül mégis a dizájnermárkák között emlegessék őket, Wille szerint négy kritériumnak kellett megfelelniük: „Az egyik legfontosabb a történelem. Egy ötéves cégnek még nincs sok esélye, a mi hatvanéves történelmünk viszont már megteszi. Fontos ezenkívül a globális jelenlét és természetesen a termékek kifogástalan minősége. Végül pedig a folyamatos megújulásra képes kreativitás” – összegzi a luxusmárkák piacán szerzett tapasztalatait a tulajdonos.
Csak az nem hibázik, aki nem csinál semmit
A jónak tűnő ötletek persze még így sem mindig vezetnek üzleti sikerekhez. Az egyik legnagyobb pofon, amibe a Frey Wille az évtizedes története során belefutott, a tokiói üzletnyitás kudarca volt.
„Óriási potenciált láttunk a japán piacban, csak azzal nem számoltunk, hogy a Japánban az Egyesült Államok számít a fő követendő példának. Tokióban csak annak van értéke, ami New Yorkban is jelen van. Mi pedig előbb terjeszkedtünk a Távol-Keletre, mint Észak-Amerikába” – mondja az üzletember azzal kapcsolatban, hogy miért kellett utóbb visszavonulniuk Japánból. „Ma már három szalonunk van az Egyesült Államokban, köztük egy New Yorkban, szóval amint újra lesz öt-tízmillió eurónk, amit befektethetünk, újra nekifutunk a japán terjeszkedésnek” – teszi hozzá.
Egy globális luxusmárka üzemeltetésének amúgy is kritikus pontja, hogy éppen melyik területekre fókuszál.
„Moszkvában például minden luxusmárka jelen van, de mindenki csak küszködik. Általánosságban elmondható, hogy a prémium termékek a távol-keleti piacokon próbálják behozni és nyereségbe fordítani az európai és oroszországi veszteségeiket” – magyarázza Friedrich Wille, aki szerint a Frey Wille elmúlt néhány évének fókuszában éppen az orosz piactól való függetlenedés állt.
„Párhuzamosan építjük a jelenleg tíz boltból álló kínai hálózatunkat, valamint próbálunk mind intenzívebben jelen lenni az amerikai piacokon. Három üzletünk van Észak-Amerikában, az utóbbi két évben pedig Mexikóban, Kolumbiában és Peruban is piacra léptünk” – részletezi az aktuális stratégiát a vállalkozó.
A terjeszkedés viszont önmagában keveset ér a megfelelő termékportfólió nélkül, így az üzleten kívül a termékfejlesztésre is komoly erőforrásokat kell fordítani. Pláne, hogy egy-egy kollekció megtervezése néha rendkívül sok időt vesz igénybe.
Átlagosan két év alatt készül el egy-egy új kollekció, de volt olyan eset, amikor például az egyiptomi kollekció esetében, mintegy tíz év telt el a tervezés kezdete és a piaci megjelenés között. „Mi soha semmit nem másolunk, így a termékfejlesztés folyamata nemcsak viszonylag hosszú, de némileg kiszámíthatatlan is” – mondja ezzel kapcsolatban Wille.
És hogy hogyan él egy globális luxusmárka tulajdonosa? „Bécsben lakom, normális életet élek, szinte mindennap biciklizem, néha golfozom, és mivel a legkisebb gyermekünk még iskolás korú, a szünidőn kívül csak akkor utazom, amikor nagyon muszáj.”
A családon kívül az üzleti életben szükség van folyamatos motivációra és – különösen a kreatív iparágakban – inspirációra is.
„Rengeteget olvasok, de a menedzsmentirodalom helyett inkább a francia filozófusokban bízom. A német komorság és szigorúság ellenpontjaként a francia filozófia központjában az élet élvezete, a joie de vivre áll. A mindennapjaim során rengeteget merítek ezekből a művekből, és meggyőződésem, hogy a Frey Wille is akkor lehet sikeres, ha ebből az életérzésből a termékein keresztül mind többet át tud adni a vásárlóinak is” – foglalja össze dr. Wille.