Megszűnik az M0-s általános díjmentessége, közölte szerdán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely részletezte is a 2015-ös terveket:
A kormány a jövő évi költségvetésben tátongó egyik lyukat úgy tömné be, hogy kiterjesztené a fizetős útszakaszok számát – írta a Nol.hu. Ugyanis jövőre az útdíjbevétel összegének áfával együtt 150 milliárd forint helyett már 189 milliárd forintnak kellene lennie.
Az M0-s esetében nem minden szakasz lesz fizetős, hiszen a körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon pedig az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé a díj bevezetését.
A változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Az NFM közlése szerint, aki mégis kapna pótdíjfizetési felszólítást, a büntetés a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonathatja.
Az új megyei matricákkal a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik éves költségeiket. Az NFM példája szerint a Győr–Budapest vagy a Budapest–Dél-Balaton útvonalon gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 43 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért használhatják a sztrádákat.
Akik főleg egyetlen autópályát használnak – például az ingázók – kifejezetten jól járhatnak az új díjazással. Miskolc és Szeged esetében az érintett autópályák három megyén mennek keresztül, így az eddig fizetett 43 ezer forint helyett jövőre 15 ezerből is megúszhatják az éves matricát. Debrecen, Nyíregyháza, Győr, Pécs és Zalaegerszeg esetében négy megyét érint az autópálya, így évi 20 ezer forintból megoldható az ingázás. Sőt, utóbbi három város esetében – a megyehatár közelsége miatt – további ötezer forintot könnyedén spórolhat az autós, ha néhány kilométerrel előbb hajt le az autópályáról.
A körgyűrű környékén lévő bevásárlóközpontok dolgozóit és vásárlóit is érinthetik a januártól módosuló útdíjak. Budapesten Újbudán, Soroksáron, és Óbuda-Békásmegyeren vannak Auchan-áruházak. Pest megyében Budakalászon, Budaörsön, Csömörön, Dunakeszin, Fóton, Maglódon, Solymáron, Szigetszentmiklóson és Törökbálinton vannak a francia cégnek kirendeltségei. Az áruházak többsége az M0-s közelében van.
A bevásárlóközpontok azért települtek a körgyűrű környékére, mert itt számítottak nagyobb forgalomra. Az alkalmazottaik főleg az áruházak környékén lévő településekről járnak dolgozni. Ez most nem az Auchan ellen irányul, viszont az ott dolgozóknak évi 5000 forint többletterhet jelent majd, ha fizetni kell az M0-s egyes szakaszain – mondta az Origónak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Az Auchan dolgozóinak nagyon komoly anyagi megterhelést jelent, ha a munkába járás miatt útdíjat kell fizetni az M0-s körgyűrűn, mondta Melis Lászlóné Szilvia az Origónak. A KASZ Auchan alapszervezetének titkára szerint sok munkavállaló az áruházak környékén lévő településekről jár dolgozni. Amennyiben minden részletét megismeri a körgyűrű fizetőssé tételének, akkor szakszervezeti vezetőként fel fog lépni az Auchan dolgozóinak érdekeit képviselve.
Megkerestük az Auchan Magyarország Kft.-t is, de egyelőre nem kívántak reagálni az M0-s fizetőssé tételére. A Tesco azt közölte az Origóval, jelenleg vizsgálják a jogszabályi változtatás lehetséges következményeit.
Január 1-jén a turistáknak és a Budapest környéki telkekre járóknak kell a pénztárcájukba nyúlni, mondta Vámos György. Az OKSZ főtitkára szerint a 3,5 tonnánál kisebb össztömegű teherautók szállítási költségei is megemelkednek majd. A kormány újra pénzt akar szerezni, ez érthető, de megint az alacsony fizetésű embereknek lesznek többletköltségeik – mondta Vámos György, aki szerint a megyekártya miatt nem csökken majd a bevásárlóközpontok forgalma.
Nem tartja jó döntésnek a Levegő Munkacsoport, hogy jövő januártól fizetőssé tennék az M0-s egyes részeit. Gigadugók lesznek ismét Budapesten, a légszennyezettség pedig jelentősen megnő, mivel az autósok el fogják kerülni a körgyűrűt, mondta Lenkei Péter, a környezetvédelmi szervezet elnökségi tagja.
Lenkei Péter szerint emberéletekbe kerülhet ez a döntés. A városi lég- és zajszennyezés nagyon sok betegség kiváltó oka. Példaként említette a csecsemőhalált, a szív- és érrendszeri betegségeket, az asztmát és a daganatos betegségeket.
Ha már végre megépült a M0-s, akkor nem a városba kellene visszaterelni az autósokat, hanem még több autópályát és elkerülő utat kellene a városok köré építeni, mert ott kisebb bajt okoz a lég- és zajszennyezettség – mondta Lenkei Péter. Szerinte inkább dugódíjat kellett volna bevezetni Budapesten, hogy a belvárosi forgalom csökkenjen, és nem az M0-st választókat kellene büntetni újabb költségekkel.
A fővárosi önkormányzat szerint a dugódíjjal kapcsolatban Tarlós István Hír TV-nek adott nyilatkozata az irányadó. A főpolgármester akkor azt mondta, a bevezetésig még számos beruházásra van szükség, például P+R parkolókra, ráadásul jelenleg még érvényben van az a törvény is, amelyik nem engedi az dugódíj kivetését.
Tarlós István emlékeztetett arra, hogy a dugódíj bevezetése nem választás kérdése, arra ugyanis még Demszky Gábor vállalt kötelezettséget a 4-es metró megépítéséhez kapott uniós támogatás feltételeként. Így ha az adót nem vezetik be, a korábban kapott 180 milliárd forintos uniós támogatást vissza kell fizetni. A főpolgármester úgy fogalmazott, hogy „ha befejeztük azokat a közbenső lépéseket, amik lehetővé teszik a dugódíj bevezetését, 2016 körül, akkor történhet meg, korábban nem”.
A budapesti és a környező településeken élők mellett az autósokat és a kereskedőket is felháborította a kormány legújabb terve, mely szerint az M0-s bizonyos részei januártól fizetősek lennének.
A településvezetők attól tartanak, hogy a forgalom rájuk zúdul. Egy közlekedési szakértő szerint a döntés abból a szempontból helyes, hogy így csökkenhet az indokolatlan autóhasználat.