Az olcsó üzemanyag azt jelenti, hogy kevesebbet kell költeni azokra a gépekre, amelyek üzemanyaggal működnek. Ahogy kiszámoltuk, egy átlagos autós, aki csak egy tank üzemanyagot fogyaszt egy hónapban, havonta körülbelül 4000 forintot spórol 2012-höz képest. A buszok, a taxik, a fuvarozók teherautói, a mozdonyok, a mezőgazdaságban használt traktorok és egyéb gépek ennél sokkal több üzemanyagot fogyasztanak, tehát ezekben az ágazatokban sokkal nagyobb a spórolás is. De mikor fog ez megjelenni a fogyasztói árakban? Mikor lesz olcsóbb a tej, a kenyér, a közlekedés?
A szállítás költsége minden termék árában benne van, a legtöbben többszörösen is. A lisztet és az egyéb alapanyagokat el kell szállítani a pékségbe, aztán a készterméket el kell szállítani a boltokba. Ha a szállítás költsége drasztikusan csökken, akkor a termékek bolti ára is csökken, feltéve, hogy a kereskedők nem tartják meg a különbözetet.
A fuvarozók költségei sok összetevőből állnak össze, mondta az Origónak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára. Az üzemanyagok ára ugyan jelenleg csökken, de az útdíj emelkedik, a biztosítási díj emelkedik, a hamarosan induló elektronikus árukövető rendszer (az EKÁER) pedig hatalmas adminisztrációs terhet, ezzel többletköltségeket jelent. Ráadásul a fuvarozók évekig benyelték az üzemanyagár-emeléseket, a díjaikon nem emeltek. Arról nem beszélve, hogy beruházásokat, fejlesztéseket is végre kell hajtani. Pillanatnyilag mindezek miatt nem indokolt a díjcsökkentés, véli Peredi Péter.
A taxik hatósági díjakon szállítanak, amiket az önkormányzat állapít meg, de egyelőre fel sem merült a díjcsökkentés, mondja Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke. Egyrészt nem látszik, hogy az üzemanyagár-csökkenés tartós lesz-e, a tarifákat pedig éves alapon állapítják meg, nem hónapról hónapra. Másrészt a tarifák évekig nem emelkedtek, holott az üzemanyagok ára igen, emlékeztet a szakszervezeti elnök.
Harmadrészt, ahogy a fuvarozók esetében, a taxisoknak is sok többletköltségük van, Budapesten főleg az új taxisrendelet miatt. A kocsiknak számos előírásnak kell megfelelniük, például a csomagtér nagyságáról és a tengelytávról. Farkas Zsoltnak van olyan kollégája, akinek új autót kell vennie, mert a mostani tengelytávja 40 milliméterrel rövidebb az előírtnál. Ahhoz, hogy a viteldíjak csökkenhessenek, tartósan olcsó üzemanyagra és alacsonyabb adókra lenne szükség.
A mezőgazdaságban a költségek egy jelentős részét az üzemanyag ára adja, hiszen a traktor nem ló, nem zabbal megy, mondja Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének főtitkára. Árcsökkentésre ennek ellenére nem számíthatunk. Egyrészt azért, mert tömegárukról van szó, amiknek a világpiaci ára a meghatározó, nem csak az előállítás költsége. Egyébként most épp a gabonának, a tejnek és a sertéshúsnak is csökken az ára, de nem az olcsó üzemanyag miatt.
Másrészt amit a gazdák az olcsó üzemanyagon nyernek, azt elviszi a sok eső miatt a földeken álló víz. Vannak olyan területek, ahol egyáltalán nem tudnak betakarítani, a táblák közt nem a gépek, hanem a vadkacsák járnak, mondja a főtitkár. Ahol rá tudnak menni a földre, ott gyakran a sár miatt csak két traktor tudja elhúzni a kombájnt. Az olcsó üzemanyag most csak arra elég, hogy csökkentse a gazdák veszteségeit.
A BKK kérdésünkre válaszolva emlékeztet arra, hogy a jegy- és bérletárak nem függenek az épp aktuális üzemanyagáraktól. A tömegközlekedés ugyanis definíció szerint veszteséges üzem, a világon mindenhol állami támogatással működik. Ha az üzemanyag tartósan olcsó marad, akkor is csak az autóbuszos szolgáltatások költsége csökken, és ez is csak annyit jelent, hogy az önkormányzatnak kevesebb támogatást kell adnia. A BKK ezért nem fogja az árak csökkentését javasolni az önkormányzatnak.
A Volánok és a MÁV árait a szolgáltatás megrendelőjeként a Fejlesztési Minisztérium (NFM) határozza meg. A tárca szerint a tarifák csökkentése az olcsó üzemanyag ellenére nem indokolt, mert a díjakat 2010 óta még az infláció mértékével sem emelték. Sőt volt, ahol már korábban csökkentettek.
Megvizsgáltuk, az elmúlt években (2005 és 2013 közt) milyen összefüggés volt az üzemanyagok, valamint néhány termék és szolgáltatás ára közt. Az eredmény az lett, hogy semmilyen, vagy nagyon minimális:
Ahogy a grafikonon látszik, a kenyér, a tej, a taxizás és a tömegközlekedés ára nem mozgott együtt az üzemanyagok árával. A termékek és szolgáltatások ára nem követte az üzemanyagok drasztikus drágulását 2009 és 2012 között, vagyis az érintettek valóban benyelték az ebből fakadó veszteségeket.