Egyáltalán nem fogyott kevesebb a többi típusú matricából a megyematricák bevezetése óta, sőt, 2015 első hetében többet vettek belőlük, mint tavaly ilyenkor. Az adatok tanúsága szerint nem jött be a kormány azon érve, miszerint az autósok jól járnak a megyematricákkal, mert azokkal majd olcsóbban ki tudják váltani az egész országra érvényes, 42 ezer forintos éves matricát.
Megkérdeztük a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatót (NÚSZ), hogy mennyi matricát adtak el az idei év első hetében. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a kormány szerint rendkívül előnyös megyematricák valóban kiváltják és háttérbe szorítják-e a többi matricát. Az első hét adatai alapján úgy tűnik, hogy nem.
Ezek természetesen csak az első hét adatai, a számokat január végén lesz igazán érdemes megnézni, mondta az Origónak Róna Márta, a NÚSZ kommunikációs vezetője. Tavaly sokan halogathatták a hagyományos éves matrica megvásárlását, most a rendszer átalakítása miatt az útdíj a figyelem középpontjába került, ezért rengeteg autós már az év elején megvehette a matricát. Ilyen rövid időtávon az adatok torzulásokat tartalmaznak, véli Róna Márta.
Az, hogy tavalyhoz képest több mint 50 százalékkal több éves matrica fogyott az első héten, valóban arra utal, hogy az autósok máshogy vásárolnak éves matricát az idén. Az elmúlt években januárban átlagosan 160 ezer körül volt az eladott éves matricák száma, ezt kell majd elérni vagy megközelíteni a hónap végéig ahhoz, hogy egyértelműen kijelenthessük: a megyematrica nem szorította ki az általános évest.
Az eladott matricák számának emelkedéséhez az is hozzátartozik, hogy 2014-hez képest lett két új kategória: a D2 és az U. A D2-be a 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautók, furgonok, kisbuszok és lakóautók tartoznak (ezek tavaly még D1-esek voltak), az U-ba pedig a D2-esek és a buszok vontatmányai. Ezekről bővebben itt írtunk.
Pedig nem arról van szó, hogy az autósok nem veszik a megyematricákat. Január 7-én éjfélig már 275 ezer darabot adtak el belőlük, annak ellenére, hogy az év első napjaiban gyakorlatilag lehetetlen volt hozzájuk jutni. Ezzel egyébként az államnak szűk 1,4 milliárd forint bevétele keletkezett egyetlen hét alatt.
A kormány 20 milliárd forintot vár a fizetős szakaszok kiterjesztésétől és a megyematricák bevezetésétől. Korábban úgy számoltuk, hogy ennyi valószínűleg nem fog befolyni az intézkedésből, de most úgy tűnik, tévedtünk. A megyematricák miatt (egyelőre) nem csökkent a többi matrica eladása, vagyis nincs bevételkiesés. Az új matricákból viszont egy hét alatt befolyt 1,4 milliárd forint.
Mivel éves matricáról van szó, az eladások drasztikusan le fognak esni, ahogy telnek a hetek és a hónapok, de ha csak januárban sikerül tartani ezt a tempót, már meglesz 5,6 milliárd forint pluszbevétel. És akkor még nem beszéltünk arról a pénzről, ami a tehergépjárművekre vonatkozó e-útdíjból folyik majd be az újonnan fizetőssé tett szakaszokról. Egyszóval pillanatnyilag úgy látszik, éves szinten könnyedén meglehet az a tervezett 20 milliárd.