A tegnapi, január 21-ei kormányülésen a kabinet döntésre jutott az útdíjrendszer átalakításáról. Rogán Antal az ülés után azt mondta, néhány változtatásban már megállapodtak, de továbbiakra is számíthatunk, a január végéig tartó próbaüzemből ugyanis van még tíz nap.
Fónagy János, a Fejlesztési Minisztérium államtitkára a következő átalakításokat jelentette be:
A Fejlesztési Minisztérium az Origo kérdésére elmondta, a változások február 1-ével lépnek majd hatályba, de addig ugyebár nincs pótdíjazás. Egyelőre a kormányzati döntés kodifikációját végzi a tárca, amint a rendelet elkészül, megjelentetik a Magyar Közlönyben. Ez csak napok kérdése, ígéri a tárca.
Arról, hogy a felmerült problémák közül mit old meg a kormány és mit nem, itt írunk bővebben.
A fenti változások közül a legfontosabb, hogy a megyematricák nem a megyék közigazgatási határáig, hanem a szomszédos megye első csomópontjáig érvényesek. Ezzel számos probléma megoldódik. Például az M7-es rövidke veszprémi szakaszára nem kell külön veszprémi matricát venni, a szomszéd megyék matricái is érvényesek lesznek. Így például a fővárosból a Balatonra és fordítva három megyematrica is elég lesz, nem kell majd négyet venni.
Nagyon fontos, hogy azok, akik bedőltek a próbaüzemnek, és csak azért vettek matricát, hogy használhassanak egy olyan utat vagy hidat, ami most mégis ingyenes lett, visszaválthatják a matricát. Az államtitkár azt mondta, postai úton is vissza lehet majd küldeni a feleslegessé vált megyematricát, az árát pedig visszatérítik.
Január elseje óta a kisbuszok az új D2 kategóriába tartoznak, az ezekre érvényes matrica kétszer annyiba kerül, mint a személyautókra. Az új kategória ellen a nagycsaládosok és a mozgássérültek szervezetei is tiltakoztak. Az államtitkár most bejelentette, hogy a négy- vagy többgyermekes nagycsaládok számára utólagos kompenzációt biztosítanak majd a D2-es kategóriában. A kompenzáció feltételeit áprilisra dolgozzák ki.