Régebben kétesélyes kalandnak számított, ma viszont már nem kifizetődő egy autóbusszal nemzetközi személyszállítási vállalkozásba kezdeni. A sikeres működéshez ugyanis legalább 3-4 jármű kell. A cégek akár egy hibás költségszámításon is könnyen elcsúszhatnak. Ám aki jól kalkulál, az tisztes nyereségre számíthat – véli Pencz Zoltán, a nemzetközi autóbuszos személyszállítással foglalkozó Tűzpenge Kft. alapító-társtulajdonosa.
Azok a vállalkozók, akik a mostani nehéz gazdasági körülmények között nem képesek a fejlesztésre összpontosítani, hanem elégedettek a cégük stagnáló teljesítményével, a jelenlegi helyzetükkel, hamarosan lehúzhatják a rolót – vallja Pencz Zoltán.
A nemzetközi autóbuszos személyszállítással foglalkozó Tűzpenge Kft. alapító-társtulajdonosa szerint ugyanis a bővülésre, az előrelépésre törekvés a garancia arra, hogy a vállalkozások a jövőben is megőrizzék a versenyképességüket és a későbbiekben is tisztes nyereséggel tudjanak működni.
A cégtulaj filozófiája ugyanakkor az, hogy „nem a legnagyobbak, a legjobbak szeretnénk lenni”. Ez a stratégia úgy tűnik bevált: a társaság az öt évvel ezelőtti 172 millió forintról tavalyra csaknem 619 millió forintra növelte az éves árbevételét. Vagyis megtöbbszörözte a forgalmát a gazdasági világválság kialakulását követő években.
A vállalkozás pestlőrinci telephelyén fedett kocsiszínek állnak. A cégvezető szerint a jó fuvarszervezésnek köszönhetően többnyire üres parkoló megközelítőleg 500 négyzetméteres.
A telepen egy hozzávetőleg 160 négyzetméter nagyságú szerelőműhely és 30 négyzetméter alapterületű irodahelység is található. Ez utóbbiban három alkalmazott szorgoskodik. A műhelyben pedig egy szakember végzi a buszok karbantartását.
Ám csak kisebb javításokról van szó, a komolyabb beavatkozásokat szakszervizre bízza a társaság, hiszen a „házi barkácsolás” a könnyen ráfizetést eredményezhet – véli a cég első embere.
Csakúgy, mint az, ha a vállalkozás nem fordít kellő figyelmet a járművek műszaki felkészítésére. Ha például nem cserélnek ki még idehaza egy viszonylag olcsó alkatrészt, s az Európa valamelyik távolabbi sarkában adja meg magát, az akár súlyos érvágást jelentő több ezer eurós kiadáshoz is vezethet.
A külföldön lerobbant autóbuszok javíttatása ugyanis a külhoni műhelyek nem kifejezetten mértéktartó díjszabásai miatt óriási kiadással járhat, s ezt sokszor még jócskán megnöveli a meghibásodott járművek helyére beálló cserebuszok biztosításának a költsége is – jegyzi meg a szakember.
Pencz Zoltán mindent egy lapra feltéve1998-ban alapította meg a vállalkozását társával. Forrásaikat összeszedve mindketten hozzávetőleg kétmillió forint tőkével szálltak be az üzletbe, amiből egy használt, de viszonylag jó állapotban lévő autóbuszt vásároltak.
A céget fokozatosan építették fel, úgy, hogy a nyereségüket szinte teljes egészében évről-évre visszaforgatták a vállalkozásba. A társaság belföldi és külhoni utaztatással egyaránt fogalakozik, de fő profiljukká az idők során a nyugat-európai, illetve a térségbeli országok váltak, ahova különböző utazási irodák megbízásából szállítanak turistákat. Így a cég buszai Szlovákiától Spanyolországig szinte mindenütt megfordulnak.
Amint lehetősége nyílt rá, a cég a régi kocsikat lecserélte, s már csak új buszokat vett. Az elsőnél még csak húszszázalékos önrészt tudtak letenni, a többit lízingcég biztosította. A következőnél ötven százalék volt a saját rész, a többi járművet pedig már teljes egészében saját forrásból vásárolta meg a vállalkozás.
A tulajdonosok így lassan fellélegezhettek, mert a magas hitelköltségek fokozatosan lemorzsolódtak. A társaság mindvégig egyetlen, világszerte elismertautóbusz márkához ragaszkodott a típus kiemelkedő megbízhatósága és a biztos, könnyen igénybe vehető szervizháttér miatt.
Ma a vállalatnak 13 kocsija van, köztük egy 20 személyes kisbusz, hét 30-36 főt szállítani képes közepes méretű jármű, és öt 49 férőhelyes autóbusz. A flotta átlagéletkora 3,6 év, ami nemzetközi viszonylatban is fiatalnak számít. A járműveket 21 magasan képzett gépkocsivezető vezeti – a cég elegáns formaruhájában.
A cégvezető úgy véli, hogy nem érdemes öreg kocsikat üzemeltetni, mert a fenntartásuk hatalmas többletköltséggel jár az újakéhoz képest, s ezen akár el is csúszat a vállalkozás.
Egy-egy jármű évente átlagosan 80 ezer kilométert fut, hozzávetőleg nyolcszor-tízszer annyit, mint egy jól kihasznált családi kocsi. Így például a régebbi, euró kettes szabványnak megfelelő motorral közlekedő buszok évente 1,5-2 millió forinttal több üzemanyagot is elfüstölhetnek, mint a jelenleg korszerűnek számító euró hatos modellek.
Az idősebb buszok ráadásul gyakrabban romlanak el, ezért a szervizeltetésükre is többet kell költeni, sőt, Európa egyes országaiban sokkal magasabb úthasználati díjakat kell fizetni a korosabb, nagyobb károsanyag-kibocsátású kocsik.
Az útdíj pedig nem kis részét képezi a kiadásoknak. Mindezek miatt hét-nyolc év használat után érdemes lecserélni a járműveket, még akkor is, ha az áruk típustól függően 75-90 millió forint is lehet – teszi hozzá a szakember.
Bár régebben még érdemes volt megkockáztatni, mostanság nem kifizetődő egy buszt üzemeltetniük a vállalkozóknak, még akkor sem, ha a cégtulaj alkalmazott híján maga vezeti a kocsit.
Az úgynevezett gazdaságos üzemméretnek a minimum 3-4 járművel rendelkező céget lehet nevezni – állítja Pencz Zoltán. Már egy használt busz is 30 millió forintba kerül, így manapság néhány milliós alaptőkével nem lehetséges belevágni ebbe az üzletágba. Mégis lehetőleg saját tőkét célszerű befektetni a kezdetekkor, mert banki kölcsön drága, és a lízingdíjak magasak.
A tartósbérlet plusz költségei akára az 5-6 százalékot is elérhetik, miközben a buszos személyszállítási szakmában a nyomott árak miatt legfeljebb csak 6-8 százalékos profit szerezhető meg. Emiatt a hitelből indulók pengeélen táncolnak, és akár egyetlen hibás költségszámítás miatt is mínuszba csúszhatnak.
Az induló vállalkozások helyzetét nem könnyíti meg az sem, hogy egy-egy 90-100 millió forintos befektetés megtérülési ideje optimális esetben is 5-6 év. Így egyetlen rossz buszbeszerzés csődbe viheti a céget.
A már működő társaságok helyzete viszont valamivel kedvezőbb, mint a kezdőké, mert a fejlesztéseikhez igényelhetik a jegybank által a kis -, és közepes vállalkozásoknak kínált, a piacinál jóval kedvezőbb, 2,5 százalékos kamatú fejlesztési kölcsönt. Ami még a pangó piacon is viszonylag nagy biztonsággal kitermelhető.
A finanszírozási kérdéseken kívül ugyanakkor arra is fontos ügyelni, hogy a járművek minél többet legyenek úton, hiszen az álló kocsik nem termelnek hasznot, miközben a fenntartási költségük folyamatosan jelentkezik – jegyzi meg a cégtulajdonos.
Névjegy
Pencz Zoltán 1971-ben született Budapesten, gyermekkorát Pestlőrincen töltötte. A különböző közép-, és felsőoktatási intézményekben elvégzett tanulmányai befejezése után 1991-ben állt munkába. Pályája kezdetén magáncégeknél dolgozott, először gépkocsivezető, majd diszpécser, később vezető diszpécser munkakörben. Saját vállalkozását 1998-ban alapította, s 2005 óta cégvezetőként csak ott dolgozik. A ma már összesen 25 főt foglalkoztató vállalkozó nem csupán a saját társaságának az ügyét viseli a szívén. Az év elejétől társelnökként vesz részt a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének a munkájában. Jelenleg a szakmai érdekvédelmi szervezet égisze alatt egyebek mellett azon fáradozik, hogy a hozzá hasonló személyszállítással fogalakozó vállalkozók beszerzési társulást alakítsanak a költségeik csökkentése érdekében. Pencz Zoltán nős, feleségével két leánygyermeket nevelnek.
A nyári utazási idényben a megnövekvő szállítási igények miatt viszonylag könnyű fuvart találni, de a téli időszakban csak a kiváló kapcsolatokkal rendelkező vállalkozások jutnak megrendeléshez.
Ezért kifizetődő jó előre fuvarokat lekötni, és ezzel gondoskodni a kihasználtság egész éves szinten tartásáról. A cégtulajdonos úgy látja: ha a buszai évente 220-250 napon szállítják az utasokat, akkor a cég már sikeresnek számít.
Piaci kitekintés
Magyarországon jelenleg 1515 autóbuszos vállalkozás rendelkezik engedéllyel, ezek összesen mintegy 15 ezer buszt működtetnek. Közülük a nemzetközi forgalomban 1100 cég tevékenykedik. A belföldi forgalomban résztvevő buszok zöme a közösségi közlekedést szolgálja. (Forrás: MKFE)A téli, megbízásokban szegény időszakban pedig tanácsos a járműveket alaposan felkészíteni a nyári idényre, hogy ne akkor kelljen szervizeltetni a gépparkot, amikor minden vesztegléssel töltött perc ráfizetést okoz – hívja fel a figyelmet a vállalkozó.