Elöljáróban kiemelném, hogy a forintosítás két nagy lépésből áll: a konverziós árfolyam rögzítése (2014. november 9.), majd a forintosítás technikai lebonyolítása (2015. február 1.). Valójában az árfolyam rögzítésével megtörtént a forintosítás, hiszen szintetikusan már forinthitelek vannak a bankok mérlegében, a hitelek devizanemének ügyfelek felé történő átvezetése már csak egy technikai lépés. Cikkemmel az első lépést, az árfolyam rögzítésének menetét szeretném bemutatni és az utókor számára hűen dokumentálni.
A Kúria 2014 nyári jogegységi határozata nélkül, ami kimondja az egyoldalú kamatemelés és az árfolyamrés alkalmazásának jogszerűtlenségét, valamint azt is, hogy az árfolyamkockázatot a lakosságnak kell viselnie, nem lett volna legitim egy ilyen lépéssorozat. Ugyancsak fontos tényező, hogy a jegybanki alapkamat historikus mélypontra csökkent, így a forintosított hitelek kamatai nem haladják meg a folyósításkor érvényes devizahitel-kamatokat. Korábbi átváltás esetén, a magas forintkamatok (10 százalék feletti, szemben a devizahitelek 6 százalék körüli vagy alacsonyabb kamatával) miatt a forintra átváltott devizaalapú jelzáloghitelesek törlesztőrészletei emelkedtek volna. Ezenfelül gazdaságpolitikai fordulatra is szükség volt, amely 2010 után csökkentette a gazdaság sebezhetőségét, és olyan környezetet teremtett, amelyben a forintosítás már végrehajthatóvá vált érdemi piaci kockázatok nélkül (gondoljunk csak a magyar CDS jelenlegi alacsony szintjére). Végül az átváltásra váró deviza-jelzáloghitel állománya a 19 milliárd eurós csúcsról jelentősen, 9 milliárd euróra csökkent az elmúlt években (az új devizahitelek tiltása, a végtörlesztés és a fennálló hitelek normál üzemmenet szerinti amortizációja miatt), így arányaiban kevesebb, 25 százaléknyi devizatartalékot kellett felhasználni a konverzióhoz. Összességében a kormány és a jegybank 2014 őszén a lehető leghamarabb kezdte meg a forintosítást.
A forintosítást megelőzte egy nagyon fontos mozzanat, az elszámoláshoz szükséges devizamennyiség biztosítása. Az MNB Monetáris Tanácsa - látva a parlamentnek benyújtott elszámolási törvényt - 2014. szeptember 23-án döntött arról, hogy a bankrendszer számára biztosítja az elszámoláshoz szükséges deviza mennyiségét. A Monetáris Tanács a keretösszeget 3 milliárd euróban határozta meg. A törvényt 2014. szeptember 25-én fogadta el a parlament. Ettől az időponttól kezdve a bankoknak azonnal jelentős devizakereslete generálódott, hiszen az elszámolás miatt a jövőben csökkenő lakossági devizahitel-állományuk nyitja a devizapozíciójukat. Az MNB a technikai felkészülést követően a devizatendereket 2014. október 13-ától nyitotta meg.
Emlékeztetőül, az elszámolás keretében az ügyfelek körülbelül 1000 milliárd forintos visszatérítést kaphatnak, a bankokat ért veszteség viszont ennél alacsonyabb, 600-700 milliárd forint lehet, ami megfelel a devizakeresleti igénynek. A bankok tényleges devizakereslete így 2 milliárd euró körül alakult, amiből 1 milliárd eurót a piacon, 1 milliárd eurót a jegybanknál elégítettek ki. Tehát a bankok az elszámoláshoz szükséges devizaösszeg felét a piacon szerezték be, még 2014 augusztusában, amikor még nem is volt a parlament előtt az elszámolási törvény, de már lehetett tudni arról, hogy lesz elszámolás.
Felmerül a kérdés: késlekedett-e a jegybank? Nem hiszem. Az MNB csak a parlament által elfogadott elszámolási törvény szellemében cselekedett, és ezt követően lépett. Egyvalami azonban senkit sem hagyott nyugodni: mi történik, ha a forintosításnál is ez a feles arány lesz? Ha a jegybank csak a forintosítási törvény után lép, akkor elképzelhető, hogy 8 milliárd euró devizakeresletből 4 milliárd euró jelenik meg a piacon, nyomás alá helyezve a forint árfolyamát – hát ebbe belegondolni is rossz. Ha pedig a piac mégis erre számít, és ezzel a feles aránnyal számol a piaci és a jegybanki átváltás tekintetében, akkor a várakozások miatt a forint jelentősen gyengülhet, ami magát a forintosítást lehetetleníti el. Mi tehát a megoldás? Gyorsan fel kell cserélni a sorrendet.
Az MNB ezért elsőként lépett, és a forintosítás katalizátorává vált. A Monetáris Tanács a jegybankelnök javaslatára – a szeptemberi elvi jellegű támogatás kinyilvánítását követően – 2014. november 4-én bejelentette, hogy a forintosításhoz szükséges 9 milliárd eurót (ez a tényleges keresletnél valójában 1 milliárd euróval több volt) a bankok rendelkezésére bocsátja. Ekkor még csak találgatások voltak a piacon arról, hogy mikor és milyen ütemezéssel kell majd a devizahiteleket kivezetni.
Három szerződés szabályozta a forintosításhoz szükséges árfolyamrögzítést: az MNB és az egyedi bankok, az MNB és a Bankszövetség, valamint a kormány és a Bankszövetség közötti megállapodások. Nagyon fontos mozzanat volt, hogy a szerződéseket – tudatosan – a hétvégén (2014. november 7-9. között) írták alá, így az információ esetleges kiszivárgása sem eredményezhetett volna piaci spekulációt.
Az MNB célként tűzte ki, hogy a bankok a forintosításhoz kapcsolódó jelentős devizakeresletüket kizárólag a jegybanknál elégítsék ki. Emiatt 2014. november 7-én, pénteken az MNB minden érintett partnerbankkal formális szerződést kezdeményezett.
A szerződésben az MNB vállalta, hogy a partnerkörébe tartozó hitelintézetek számára biztosítja a forintosításhoz kapcsolódó fedezési ügyletek teljes devizaigényét. A jegybankkal egyedi megállapodást kötő hitelintézetek pedig azt vállalták, hogy minden fedezeti ügylethez szükséges devizaigényüket a jegybanktól szerzik be a devizapiac helyett. A szerződést minden jelentős fogyasztói deviza- és devizaalapú jelzáloghitelekkel rendelkező bank aláírta a megadott 2014. november 9-i, vasárnap délután 5 órai határidőig.
Eközben 2014. november 7-én Matolcsy György jegybankelnök és Patai Mihály, a Magyar Bankszövetség elnöke egy olyan megállapodást kötöttek, amely részletesen szabályozza a forintosításhoz kapcsolódó ügyletek legfontosabb üzleti feltételeit.
A jegybank nem bízta a véletlenre, mindenkit kiemelt a piacról, nem engedte, hogy akár egy jelentősebb bank is kiugorjon a kötelékből. Ez egy játékelméleti kérdés, mindenkinek fogni kellett a kezét, anélkül nem működhetett volna a konverzió.
2014. november 9-én, vasárnap már csak egy, valójában a legfontosabb szerződés hiányzott. Még ezen a napon a kormány megállapodott a Bankszövetséggel abban, hogy mi lesz a forintosítás árfolyama. A szerződés alapján a 2014. november 7-ei hivatalos MNB-árfolyam és a 2014. június 16-ai Kúria-döntés és 2014. november 7-e közötti időszak átlagárfolyama közül az alacsonyabbikon forintosítják a devizahiteleket. Eszerint a svájcifrank-hiteleknél 256,5 forintos, az euróhiteleknél 308,97 forintos, míg a japánjen-hiteleknél 2,163 forintos árfolyamon történik majd a forintosítás. Ez lényegében a pénteki érvényes piaci árfolyamot jelentette. Később ezen szerződések alapján született meg a forintosításról szóló törvény, amit 2014. november 25-én fogadott el a parlament.
2014. november 10-én, hétfő reggel a bankok a pénteki hivatalos MNB-árfolyamon megkapták az MNB-től a konverzióhoz szükséges 7,8 milliárd eurónyi, majd kedden a hétfői fixingen a 0,1 milliárd eurónyi devizát, vagyis összesen kb. 8 milliárd eurót. Ily módon az MNB-től lényegében a forintosításnál használt rögzítéssel megegyező árfolyamon tudták megszerezni az eurót. A bankok még ugyanebben a hónapban gondoskodtak a szükséges svájci frank beszerzéséről is, ami nem jelentett nehézséget a még érvényben lévő 1,20-es svájci frank/euró küszöb miatt, így a svájci frankot is a rögzítéssel azonos árfolyamon vásárolták meg. Ezzel bezárult a kör.
A devizaalapú jelzáloghitelek forintra váltása sok fejtörést okozott a jegybank és a kormány vezetőinek, hiszen az érintett állomány a forintpiac mélységéhez képest egy óriás-tranzakciót jelentett. Az első kérdés az volt, hogy egy- vagy többlépéses konverzió legyen. Felmerült, hogy a lakossági jelzáloghiteleket két lépésben érdemes konvertálni: először a lakásvásárlási célú, majd később a szabad felhasználású jelzáloghiteleket. A jegybank vezetése itt nagyon hamar világossá tette, hogy az egylépéses konverziót támogatja, képes megoldani a teljes lakossági jelzáloghitel-állomány egyszerre történő forintosítását.
Felmerült az az opció is, hogy az elszámolás, a fair banking és a forintosítás egymástól elkülönítve, egymásra épülve, időben elnyújtva legyen végrehajtva. Ez kényelmesebb megoldást jelentett volna, azonban növelte volna a forintosítás időzítésével kapcsolatos spekulációs kockázatokat. Emellett megnehezítette volna, hogy a teljes intézkedéscsomag egyszerre feleljen meg a Kúria-határozat szellemiségének, valamint annak az elvnek, hogy megnyugtató és végleges megoldást jelentsen az érintett háztartások számára. Végül a kormány – helyesen – ugyanarra az időpontra, 2015. február 1-re vonta össze az elszámolás, fair banking és a forintosítás lebonyolítását, ami technikailag a szerződésmódosítások miatt is egyszerűbbnek bizonyult.
A forintosítás sikertörténete nem ér véget azzal a megkönnyebbüléssel, amit a 2015. január 15-i események során érezhettünk, és érezhetett az a több százezer magyar család, akiknek a törlesztőrészlete már nem emelkedik egy árfolyamgyengülés után. Az intézkedés pozitív hatásai a következő években folyamatosan érvényesülni fognak a háztartások vagyonának stabilizálódásán, a pénzügyi rendszer sokkellenálló-képességének erősödésén és a monetáris politika hatékonyságának növekedésén keresztül. Más lett a világ a devizahitelek nélkül, ezért most el kell mindenkinek gondolkodnia arról, hogy a teher ledobása után mit kezdünk az új lehetőségekkel.
A szerző a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója.