Az autók rendszámtáblájának cseréje már többször is szóba került Magyarországon. Legutóbb 2012-ben, akkor a Belügyminisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a rendszámok több lépcsőben, felmenő rendszerben és önkéntes alapon megvalósuló cseréjének lehetőségét vizsgálta.
Lovas Károly Róbert, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese az Origónak azt mondta, emlékei szerint 2012-ben a futballhuliganizmus visszaszorításával hozták összefüggésbe a rendszámtáblacsere ügyét. Úgy emlékszik, szóba került, hogy egy Fradi-meccs idején, ha például sok győri rendszámú autó parkolna az Üllői úton, akkor könnyen el lehetne kapni a futballmeccseken randalírozó győrieket, de ténylegesen 2012-ben nem kaptak választ arra, hogy miért sürgették annyira a rendszámok cseréjét.
Németh Lászlóné volt nemzeti fejlesztési miniszter 2012-ben a rendszámtáblacseréről azt mondta, az új járási rendszámok bevezetéséről elkészültek a szakértői javaslatok, amelyeket hamarosan a kormány asztalára tesznek. A kabinet támogató döntése esetén felmenő rendszerben látják el új típusú rendszámmal az autókat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban az Origónak azt mondták, 2012-ben nem született semmilyen kormánydöntés a rendszámtáblacseréről. Az NFM-ben hozzátették, több szakmai elgondolás volt, sok tanulmány is született, de több mint egy éve semmiféle elmozdulás nincs a magyarországi területalapú rendszámtáblacsere ügyében.
Területalapú rendszám van egyebek között Ausztriában, Horvátországban, Németországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Olaszországban és Romániában is. Az alkalmazott területi jelölés hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez is.
Az Európai Unió több tagállamában hosszú évek óta eredményesen működik a területi rendszám, amelynek előnye, hogy a rendszer alapján az autóhoz azonnal és össze nem téveszthető módon hozzá lehet rendelni aktuális nyilvántartási helyét és üzembentartója lakóhelyét.
Magyarországon a közigazgatás elektronikus. Egy rendszámból most az összes fontos információt ki tudják olvasni a hatóságok – mondta az Autóklub főtitkárhelyettese. Ez a hálózat tökéletesen alkalmas arra, hogy a matrica nélkül autózókat vagy a közlekedésben szabálytalankodókat kiszűrjék.
Lovas Károly Róbert szerint semmi nem indokolja, hogy a több mint 4,2 millió autó felségjelzését mostanában lecseréljék.
Magyarországon az autókon 6 karakter hosszúságú forgalmi rendszámok vannak. Normál esetben ez három betű, három szám, fehér alapon fekete karakterekkel. A bérfuvarozók esetében sárga az alapszín. A jelenlegi sorozat kibocsátása 1990 augusztusában kezdődött. Persze Magyarországon is vannak egyedi rendszámok. Ezeknek első három karaktere betű kell, hogy legyen, az utolsó karakternek pedig számnak kell lennie. A betűk után viszont már csak számok következhetnek.
Egy pár rendszámtábla most az okmányirodában 8500 forintba kerül. Az új rendszámhoz új forgalmi és törzskönyv is dukál, ez most 6-6 ezer forint plusz egy 585 forintos érvényesítő címkével is megfejelik ezt az összeget. A regisztrációs matricának, amit az autó ablaküvegére ragasztanak 1550 forint az ára. Ha Magyarországon ismét rendszámcsere lenne, akkor az 4 millió autósnak jelentene komoly anyagi megterhelést és utánajárást. Az Autóklub főtitkárhelyettese autónként 25 ezer forintra becsült egy esetleges rendszámtáblacserét.
Néhány tucat, tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon – mondta korábban Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke, aki szerint zöld rendszámot kellene kapniuk az ilyen gépkocsiknak. Nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki ezek a környezetterhelés szempontjából kedvező adottságokkal rendelkező járművek a sokaságból, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek "hagyományos", benzines társaiktól.
A megkülönböztetés pedig fontos lenne, mert a rendeletek alapján az elektromos autók használhatják a budapesti buszsávokat, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a parkolókat is. A megkülönböztető jel hiányában azonban az ilyen járművek vezetői könnyen "beleszaladhatnak" a hatóság bírságaiba.
Az Autós Nagykoalíció elnöke sem tartja szükségesnek Magyarországon a rendszámtáblacserét. Knezsik István az Origónak azt mondta, hogy a területi alapú rendszámok nem sokat érnének Magyarországon. Példaként említette, hogy az új autók értékesítése, tavaly ugyan 20 százalékkal nőtt, de az autók többsége céges autó, és lízingelik őket. A járműveket nem a tulajdonos címére jegyezik be, hanem a lízingcégekére. Ezek többsége Budapesten van, tehát a rendszámok is budapestiek lennének. Knezsik István szerint Magyarország pici ország, nem indokolt a területi rendszámok bevezetése.