A MasterCard kutatása szerint januárban ajándékozzuk meg magunkat leggyakrabban. És fordult az eddig megszokott trend, a férfiak többet költenek személyes élvezetekre, mint a nők. A cég legújabb felmérése 17 európai ország véleményét tükrözi.
A férfiak és a nők ugyanolyan gyakorisággal vásárolnak élvezeti cikkeket maguknak. Viszont a férfiak drágább dolgokat vesznek. Míg a férfiak 18 százaléka 30 ezer forintnál is többet költ magára, addig a nőknek csupán 8 százaléka szán ennyit önmaga kényeztetésére. A megkérdezetteknek a harmada hatezer forintot vagy annál is alacsonyabb összeget szán magára vásárlásonként.
„Ezek a vásárlások általában nagyon impulzívak, hirtelenjében hozzuk meg a velük kapcsolatos döntéseket. Éppen ezért az ilyen esetekben is a kártyahasználat a kézenfekvő fizetési forma, hiszen így nem kell azon aggódnunk, hogy lesz-e nálunk elég készpénz, akár bolti, akár online vásárlásról van szó” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. A legboldogabbak Európában a törökök lesznek a vásárlástól: a nők 67 százaléka, a férfiak 51 százaléka leli örömét benne, ezért nem is meglepő, hogy négy törökből három legalább havonta kedveskedik magának valamivel.
Az ilyen típusú költekezés bűntudatot is okozhat, hacsak nem alkalmi jellegű. Érdekes módon a nők azok, akik nagyobb arányban érzik bűnösnek magukat élvezeti cikkek vásárlása után: 16 százalékuk gondolja azt, hogy inkább spórolnia kellett volna, míg a férfiak 12 százaléka bánja csak meg a vásárlást. Leginkább a svéd nők érzik rosszul magukat vásárláskor, annak ellenére, hogy negyedannyi köztük a költekező, mint férfi társaik között. Ezzel szemben a törökök elfogadják, hogy boldogságuknak ára van, így náluk csak 8 százalékuk érez bűntudatot.
A férfiak inkább élményekre, így például utazásra, szórakozásra vagy technológiai eszközökre költenek, míg a nők hajlamosabbak magazinokat, édességeket, szépészeti cikkeket vásárolni. A legapróbb dolgokat a román nők veszik: 57 százalékuk rúzst vagy valami más kozmetikumot vásárol magának.