A kormány egyik legkomolyabb érve a megyematricák mellett, hogy az áruk csak 5000 forint. Ez igaz is, de csak a D1 díjkategóriába tartozó járművek esetén, a D2-be tartozó járművekre már 10 000 forintos matricát kell venni. Ha most valaki azt mondaná, hogy D2 kategória nincs is, az téved. A D2 valóban megszűnt, amikor bevezették az e-útdíjat, a 3,5 és 7,5 tonna közötti járművek tartoztak bele. Viszont a kategóriát 2015. január elsejével feltámasztották, és olyan járműveket soroltak bele, melyek korábban a D1-be tartoztak.
A feltámadt D2 kategóriába a 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautók és furgonok tartoznak, plusz a 7-nél több utas szállítására alkalmas járművek és a lakóautók (3,5 tonna alatt). Ezeket a járműveket 2014-ben még a D1 kategóriába sorolták. A D2 kategória járműveire drágább matrica kell, mint a D1-esekre:
D1 | D2 | |
Heti | 2975 | 5950 |
Havi | 4780 | 9560 |
Éves | 42980 | 42980 |
Megye | 5000 | 10000 |
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) teljes díjtáblázata itt elérhető.
Az új D2 kategória bevezetése mellett újdonság még az U díjkategória, amibe a vontatmányok tartoznak. A vontatmányokra is külön matricát kell vásárolni, kivéve, ha D1 kategóriájú gépkocsi húzza őket. Az U kategória matricaárai megegyeznek a D1 áraival. Más szóval, ha valakinek D2-es járműve van, és vontatmányt is csatolna hozzá, és megyematricát akar venni, akkor 15 000 forintot kell fizetnie.
Az e-útdíj bevezetése előtt egyébként a D2 kategóriában sem kellett külön matrica a vontatmányokra. Akkor még a jármű és a vontatmány együttes súlya (a járműszerelvény súlya) számított, ha az 7,5 tonna alatt volt, akkor D2 matrica kellett, ha több, akkor D3.
A megyematrica nem csak a D2-es járműveknél drágább 5000 forintnál, de a buszoknál is. A buszokat most a B2 kategóriába sorolják, egy B2-es megyematrica ára 20 000 forint. A vontatmányra külön matrica kell, ha busz húzza, ahogy a D2 kategóriánál.
Korábban ez sem így volt, a vontatmány a buszoknál is a járműszerelvény részét képezte, a kategóriát az összsúly alapján kellett megállapítani.
A NÚSZ díjtáblázata mellett található egy elv, ami alapján a járművek kategóriákba sorolása történik: „A gépjárművek díjkategóriába sorolása a szállítható utasok számától és a gépjármű súlyától függ, mely adatokat a forgalmi engedélyben szereplő hatósági bejegyzés alapján kell meghatározni.”
Az új kategóriáknál ez az alapelv egyértelműen nem érvényesül. Egy kétszemélyes, 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautó ugyanúgy kétszemélyes és 3,5 tonnánál könnyebb, mint egy Smart kisautó, mégis külön kategóriába tartoznak, és más díjfizetési szabályok vonatkoznak rájuk. Arról nem beszélve, hogy a vontatmányok matricakötelességét sem lehet összeegyeztetni a fenti elvvel.