A Barátság I. kőolajvezeték Százhalombatta és Ipolyság közötti szakaszát egy év alatt újította fel közös beruházásban a Mol magyar olajtársaság és a Transpetrol szlovák kőolajszállító társaság.
Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák kormányfő közösen adta át a felújított kőolajvezetéket. A magyar miniszterelnök beszédében fontosnak nevezte az "olcsó energiát" is. Szerinte az olcsó energia megszerzéséért folytatott versenyben Európa még mindig "a rajtvonalnál ácsorog" és ennek orvoslására, valamint a versenyképesség megőrzésére gyors, uniós szintű döntésekre lesz szükség. Orbán Viktor hozzátette, mindenkinek érdeke, hogy a felújítás a vezeték horvátországi szakaszán is minél előbb megvalósuljon.
A szlovák kormányfő a kőolajvezeték felújítását óriási jelentőségű, előremutató stratégiai beruházásnak nevezte, majd többször megköszönte Orbán Viktornak, amiért a magyar miniszterelnök "nagy energiát fektet" a két ország gazdasági kapcsolatainak szorosabbra fűzésébe.
Ez utóbbival összefüggésben Orbán Viktor úgy vélekedett: Magyarország elkötelezett a magyar–szlovák együttműködés iránt, amelyet már olyan magas szintre sikerült emelni, "amilyenre kevés példa van."
Az ünnepélyes átadón a vezeték felújítását végző Mol Magyarország és a szlovákiai Transpetrol képviselői is részt vettek.
"Sikerült több lábra állítani a térség két fontos finomítóját (...), ezután, ha esik, ha fúj, Magyarországon és Szlovákiában mindig lesz kőolaj" – mondta a felújítással összefüggésben a rendezvényen Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.
Ivan Krivosudsky, a Transpetrol ügyvezető igazgatója elmondta: a beruházás során a szlovákiai szakaszon 9 kilométeres szakasz újult meg, és ez lehetővé tette, hogy a Slovnaft pozsonyi olajfinomítót, a Mol szlovákiai leányvállalatát szükség esetén teljes egészében ezen a vezetéken lehessen ellátni.
A Mol-csoport és a szlovákiai Transpetrol által közösen kivitelezett, magyar–szlovák közös beruházással mintegy 80 millió dollárból (megközelítőleg 20 milliárd forint) a Barátság I. kőolajvezeték 128 kilométeres szakaszát cserélték ki. A nem egészen egy év alatt megvalósított rekonstrukciónak köszönhetően a kőolajvezeték érintett szakaszának éves szállítókapacitását a korábbi 3,5 millió tonnáról közel 6 millió tonnára növelték, és a fejlesztésnek köszönhetően immár az Adriai-tenger felől is ki lehet elégíteni Magyarországon keresztül Szlovákia és részben Csehország kőolajigényét.