Egyre népszerűbb Magyarországon az ipari eszközök online aukciója. Az Intergavel Aukciószervező Kft. 2007-ben még 100 millió forintot keresett a 15 százalékos jutalékból. 2013-ban a cég bevétele meghaladta a 32, tavaly pedig a 60 millió forintot - mondta Kocsis Csaba ügyvezető igazgató.
A 10 évvel ezelőtt indult Intergavel kezdetben kikiáltásos, nyílt árveréseket szervezett. Az internetes felületük 2009 óta működik. Az online rendszer fő előnye, hogy a licitálók nem tudnak összebeszélni.
Az eszközök piaci ár alatt kerülnek fel a portálra és többnyire felette kelnek el. A portálon először megvizsgálják a licitálók fizetőképességét. A nem fizető nyertes licitálók aránya mindössze 1 ezrelék.
Az online árverések száma 2013-ban 14, a múlt évben pedig 18 volt, ez utóbbihoz még egy nyílt árverés is csatlakozott. Általában kétszáz körüli tételt vesznek fel egy árverésre, mivel ennyi látható át a licitálóknak.
A bankok és lízingcégek a nem fizető hitelfelvevőtől illetve lízingbevevőtől visszavett eszközöket árvereztetik. A multinacionális cégeknél tipikus jelenség, hogy a 10 éves eszközöket lecserélik, de kisebb cégek még tudják használni azokat. Szintén gyakori, hogy technológiaváltás, kivonulás, illetve gyárbezárás miatt adják el eszközeiket a nagy cégek magyar leányvállalatai - mondta Kocsis Csaba.
Az árveréseken csak cégek licitálhatnak. Jelenleg mintegy 30-40 vállalat van, amely rendszeres megbízásokkal látja el az aukciószervezőt, a vevőkörben pedig mintegy 3000 regisztrált cég, vállalkozó szerepel. Ha egy nagyobb aukció köré reklámkampányt szerveznek, akkor hetente 25-30 céggel is bővül az érdeklődők köre. Adtak már el repülőgép-hajtóművet, acélöntő gépsort és tévé adóállomást is. Jelenleg a Tesco által bezárásra ígért 13 üzlet feleslegessé váló eszközeinek az árverezésére készülnek.
Az eddigi legnagyobb élő árverést a Rába Motor számára rendezték 2007-ben, akkor 800 tételt árusítottak, 150 licitáló jelent meg. Az online árverések között a Philips televíziókat gyártó, székesfehérvári TP Vision Kft. üzeme volt a rekorder, 1800 tétellel és mintegy 300 vásárlóval.