A technika folyamatos fejlődése a bankokat sem kerülheti el. Az internetes és mobil alkalmazások lassan egyre többünk mindennapi életének képezik szerves részét, ami pedig bankba járási szokásainkat is jelentősen alakította át és alakítja még a jövőben is.
Ennek a fejlődésnek egyik kézzel fogható eredményét mutatja, hogy a világ egyik legnagyobb bankja, az amerikai JP Morgan Chase bankfiókjainak 5 százalékának bezárását jelentette be tegnap tartott befektetői konferenciáján. A terv szerint a következő 2 év során 300 fiókot zárnak be az ügyfelek átalakult bankolási szokásai miatt. Bár a döntésben nyilvánvalóan költségoptimalizálási célok is szerepet játszanak, hiszen a bezárások így annak az 1,4 milliárdos költségcsökkentési programnak is a részét fogják képezni, amelyről a bank idén döntött.
Az elképzelés azonban nem lenne kivitelezhető, ha az online és mobil bankolás népszerűsége nem mutatta volna az elmúlt évek ugrásszerű növekedését, ami rávilágított arra, hogy a hagyományos bankfiókok egyre inkább szükségtelenné és költségessé váltak. A változás eszeveszett tempóját mutatja, hogy a tavalyi év során a betétekbe való befizetések mindössze 42 százaléka történt bankpénztárokon keresztül, szemben 2007-tel, amikor ez az arány még 90 százalékos volt.
A bankok folyamatos fejlesztései pedig lassan még azt is szükségtelenné teszik, hogy a pénzbefizetéshez egy automatáig el kelljen fáradnunk. A legújabb technológiák ugyanis már azt is lehetővé teszik, hogy mindehhez elég, ha okos telefonunk segítségével lefényképezünk egy csekket és a befizetés megtörténik.
A hasonló technológiák költsége pedig olyan alacsony, hogy a hagyományos, bankfiókon keresztüli befizetések magasan a legdrágább befizetési formákká váltak. A bankpénztáron keresztül történő befizetések ugyanis a banknak 65 centjébe kerülnek, ami nyolcszor drágább az ATM-en keresztül történő befizetésnek. Nem is beszélve az említett okos telefonon keresztüli módszerrel, aminek mindössze 3 cent a költsége.
Bár az új technológiák elterjedésének is bőven van még tere. A JP Morgan ügyfeleinek ugyanis 90 százaléka továbbra is jár hagyományos bankfiókokba is, évente átlagosan 12 alkalommal. Ennek ellenére a bank utoljára 2013. során nyitott több fiókot annál, mint amennyit bezárt. Tavaly pedig már 28 bankfiókot zárt be.
A JP Morgan egyik vezetője azt is elmondta, hogy az online és mobil bankolás folyamatos térnyerésének köszönhetően a jövőt valószínűleg a hagyományos bankfiókok átalakulása jelenti majd. A tervek szerint ezek egyre inkább a vagyontanácsadásra és ehhez hasonló szolgáltatásokra állnak majd át. Ennek következtében pedig a jövőben a bankok olyan módon alakulnak át, ami a bank automaták számának megugrásához, és a bankfióki alkalmazottak csökkenéséhez vezet majd. A bank szóvivője ugyanakkor elmondta, hogy még nem lehet tudni, hogy több mint 5 600 bankfiókjukból pontosan melyikeket zárják be a jövőben.