A magatartási kódex eredetileg 2010. január 1-jén lépett hatályba azért, hogy megerősítse a lakossági hitelfelvevők és a hitelezők közötti bizalmat. A lakossági hitelezéssel kapcsolatban a kódex szabályozza a felelős hitelezés általános normáit, a szerződéskötés előtti hitelezői magatartás általános elveit, az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárásokat, valamint a végrehajtási eljárások előtt és alatt alkalmazandó elveket.
A kódexet eddig több mint 250 pénzügyi intézmény írta alá; ez a kör a lakossági hitelpiac bő 95 százalékát fedi le. Az eddigi magatartási kódexet aláíró szolgáltatóknak most nem kell újabb nyilatkozatot tenniük az önszabályozó dokumentumhoz való csatlakozásról, eddigi kötelezettségvállalásuk változatlanul tovább él.
Az aktualizált kódex szabályai révén a pénzügyi intézmények önkéntesen vállalják, hogy átlátható és felelős magatartást tanúsítanak lakossági ügyfeleik felé a hitelnyújtást (lízing-, vagy faktoring szolgáltatást) megelőzően, a futamidő alatt, és az esetleges fizetési nehézségekkel kapcsolatos eljárásaikban is - írta közleményben korábban a jegybank és a bankszövetség.
Hozzátették: az aktualizált kódex előírásai alapján a pénzügyi intézmények belső üzletmenetükben is érvényesítik a transzparencia (közérthetőség, átláthatóság, a szükséges információkhoz való hozzáférhetőség), a szabályelvűség (a jogszabályoknak és a jó gyakorlatot elősegítő elvárásoknak megfelelő, szabályzatokban is rögzített hitelezői gyakorlat) és a szimmetria (az esetleges egyoldalú költségemelések mellett kedvezőbbé vált feltételek esetén költségcsökkentésekkel ezek hatását is érvényesíteni kell az ügyfeleknek) elveit.
Az aktualizált kódexet elfogadó intézmények vállalják, hogy a fogyasztók ügyleti döntését befolyásoló kereskedelmi gyakorlatuk során ügyfeleiknek jelzik, illetve általános szerződési feltételeikben, üzletszabályzataikban is megjelenítik, hogy kötelezően alávetik magukat az önszabályozó előírásoknak.