A gazdasági növekedés kedvező kilátásainak köszönhetően még tovább nőttek az európai autóértékesítések januárban. 1,03 millió új autót regisztráltak az év első hónapjában, ami több mint 6 százalékos növekedést jelent éves alapon az ACEA adatai szerint. A növekedés gyorsulása pedig havi alapon is látszik, hiszen decemberben mindössze 4,9 százalékos bővülést mértek, és az egész tavalyi évet tekintve pedig mindössze 5,4 százalékról beszélhettünk.
Ezzel már 17 hónapja folyamatosan bővülő autópiacról beszélhetünk, ami az értékesítési adatok 1990 óta történő gyűjtése óta a leghosszabb ilyen időszaknak számít. Bár az is igaz, hogy 2014 volt az első olyan év, amikor az autóeladások növekedni tudtak. Ezt megelőzően 6 évig folyamatos zsugorodást mértek.
Több elemző pedig még vártnál is nagyobb bővülést sem tartanak kizártnak az idei évre, bár az iparág olyan szakértői, mint az ACEA vagy a Renault vezetői sokkal valószínűbbnek tartják, hogy a növekedés idén mindössze 2 százalék körüli értékre fog csökkenni.
Így teljesítettek az egyes országok
Az elmúlt hónapban azokban a kisebb európai országokban volt a legnagyobb a növekedés, amelyek 2010. és 2013. között gazdasági mentőcsomagot kaptak az EU-tól. Ezek közé tartozik például Írország (+30,6%), Portugália (+28%) és Ciprus (+15,7%) is. De az összes nagy európai autópiac bővülni tudott. Spanyolországra nem kevesebb, mint 28 százalékkal növekedett, de Olaszország 11 százalékos, illetve az Egyesült Királyság és Franciaország piacának 6-6 százaléknál is nagyobb ütemű növekedése sem elhanyagolható. Ezek mellett pedig Magyarország is az élbolyba tartozik 11 százaléknál is nagyobb bővüléssel.
Ezek voltak a legnépszerűbb márkák
Az egyes márkákat tekintve, a leggyorsabban növekvő volumengyártó a General Motors európai egysége, az Opel volt. A márka 15,9 százalékkal több autót adott el az egy évvel korábbi időszakhoz képest, ezzel pedig piaci részesedését is jelentősen tudta növelni. A jó eredménynek hála így már 6,3 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik az egy évvel korábban mért 5,8 százalékhoz képest. Bár az is igaz, hogy a General Motors közel 3 százalékos visszaesést szenvedett el, a csoport Chevrolet márkájának a régióból való kivonása miatt. A GM-en kívül egyedül a régió második legnagyobb autógyártója, a PSA Peugeot-Citroen számolhatott be visszaesésről a 10 legjelentősebb autógyártó közül.
A Franciaországban látott növekedésből jelentős részt vállalat a Renault, ami 11,3 százalékkal több autót értékesített, mint egy évvel korábban. De a legnagyobb volumengyártónak továbbra is a Volkswagen számít 12,9 százalékos piaci részesedésével, sőt, eladásai még 7,7 százalékkal bővültek is 2014 januárjához képest.
A prémium márkák közül egyértelműen a Mercedes-Benz vitte a prímet. Ez 12,8 százalékos növekedésével messze megelőzte legnagyobb vetélytársait, a BMW-t (5,8 százalék) és az Audit (1,6 százalék) is. Az eladott autók számában azért fordul a kocka, hiszen az Audi még mindig magasan vezet több mint 53 ezer eladott autóval, majd csak ez után következik a Mercedes (49 883 darab) és a BMW (49 387 darab).