A bírósági végrehajtói kamara elnöke volt, amikor a legnagyobb változások elkezdődtek. Egy törvény jelent meg, ami átszervezte a Végrehajtói Kamara működését. Miért mondott le?
Olyan vezetőség kellett a kialakult helyzet kezelésére, amelynek nem fél éve van hátra. 2014 elején sajtóhadjárat indult a végrehajtók ellen, augusztustól a támadások felerősödtek. És megindultak az alaptalan vádaskodások is. A megjelenések már heti akár több alkalomra duzzadtak. Az elnökség tehát kiírta a választásokat. Ahogy kiment a meghívó, azonnal benyújtották a törvényjavaslatot, amelyben lehetőséget biztosítottak a miniszteri biztos kinevezésére, és miniszteri hozzájáruláshoz kötötték a megválasztott elnöki funkciót, miközben végig sugalmazták, hogy csak az általuk megfelelőnek tartott jelölthöz adják a támogatásukat. Úgy éreztem, az üzenet nekem szól. A továbbiakban nem kívántam az ezt követő eseményekhez a nevemet adni, ezért lemondtam.
A kormánynak nem az emberekkel, hanem a végrehajtókhoz érkező panaszok kezelésével volt a legnagyobb baja.
Nem. A panaszkezelési hiányosságokig csak most jutottak el. Végig lehet nézni a végrehajtókkal foglalkozó cikkeket. De nézzünk példákat! Egyik például azt mondja, hivatali visszaélés miatt vádat emeltek a Magyar Bírósági Végrehajtó Kamara alelnöke ellen.
Ez ön volt akkor.
Igen. Ez egy tény, de az is tény, hogy teljesen alaptalan eljárásban emeltek ellenem vádat.
Lezárták már ezt az eljárást?
Első fokon bűncselekmény hiányában felmentettek a vádak alól. A másodfokú ítélet a felmentést megerősítette. Mindennek ellenére például a Magyar Nemzet több megjelenésben utalt az ellenem folyó eljárásra, igaz, mintegy mellékesen odaírta, az eljárás végén felmentettek. Kommunikációs trükk.
Mennyi ilyen büntetőeljárás volt a kamarai tagokkal szemben?
Összesen volt egy tucat, a többsége alaptalan, vagy kisebb súlyú.
Mennyi intézkedésből lett büntetőeljárás?
Évente olyan 6-700 ezer ügyet kezelnek a végrehajtók, ezekben olyan 5-8 millió intézkedést tesznek.
Mennyi panasz érkezett ezek kapcsán összesen?
Ezer.
Mennyinek lett következménye?
Néhány volt, ami megállt.
Az Igazságügyi Minisztériumnak ez kevés volt.
Ha minden hibáért kirúgnánk valakit vagy súlyos fegyelmit adnánk, akkor ma már nem lenne bíró, rendőr, ügyész. Mindenki hibázik, még az újságíró is. Ha minden elütött betű után fizetni kellene százezer forintot, akkor az Origónál se sok maradna az emberek zsebében. Ilyen módon bármiből lehet produkálni ügyeket.
Hogyan kezelte ezeket a panaszokat a kamara?
A végrehajtási kifogásokat továbbküldte a bíróságnak. Amikkel a kamara foglalkozott, azokban bekérte az iratokat, és tájékoztatta a panaszost az álláspontjáról. Ha kellett, felszólítottuk a végrehajtót, hogy tartsa be a határidőket, de ilyesmiért fegyelmit nem adtunk. Fegyelmi vétség a vétkes kötelességszegés, nem a tévedés. Ha fegyelmi vétséget tapasztaltunk, akkor feljelentettük a végrehajtót a fegyelmi bíróságnál.
Ki bírálta el ezeket a panaszokat?
A kamara által választott hat főből álló Országos Felügyeleti Tanács.
A bíróságra milyen arányban kerültek az ügyek?
Erről pontos statisztika nincs, tapasztalatokra, becslésre alapozhatunk. Az összes végrehajtás 5 százaléka körül nyújtanak be kifogást, ezeknek körülbelül 10 százaléka áll meg, tehát ennyiben változtatták meg a végrehajtó intézkedését.
Mégis azért neveztek ki egy miniszteri biztost, mert nem volt elégedett a minisztérium a panaszok kezelésével.
Nem. Az indoklásban sem ezt említik. Abban csak az van, hogy a szorosabb együttműködés és a reform elősegítéséért van szükség a biztosra. Ez olyan, mint a szovjet csapatok behívása '56-ban. A végrehajtás ugyanis egyre jobban teljesít a lakosság teljesítőképességéhez képest, az eljárások sokkal kisebb része húzódik el. Eközben díjazott informatikai rendszereket fejlesztettünk ki.
Ennek a rendszernek az átvilágításába bukott bele egy államtitkár, mert egy ismerős cégét bízta meg a feladattal. Ha olyan jó rendszerekről van szó, hogy mindenki elismeri, akkor miért kellett átvilágítani?
Épp ez az érthetetlen, egy szakmailag elismert rendszert.
Ki ismerte el?
Bemegy a kamarába, kint van a vitrinben 2011-ben „Az év IKT projektje", Gyurós Tibor-díj. A mi megoldásainkat vette át a NAV is. A rendszerek jól működnek.
Patyi Gergely mégis úgy nyilatkozott még a lemondása előtt, hogy találtak hiányosságokat.
Ezen meglepődtem. Van a birtokomban egy dokumentum, ami tartalmaz egy hibalistát. Ebben ilyenek vannak, hogy nincs lefúrva a páncélszekrény, vagy a kamara belső udvarára néző 2,5 fél méter magasan lévő ablakokon, ahol biztonsági őr is van, nincs rács.
Az informatikai ellenőrzés során ezeket mérték fel?
Nem tudom. Semmilyen dokumentáció nem áll rendelkezésemre. A lefolytatott vizsgálatok egyike sem volt számunkra átlátható. Ezért adtam be közérdekű adatigénylést is.
Mi van még a listán?
Az, hogyan folytatjuk le a beszerzéseinket. Ezt nem is vizsgálhatnák, mert a miniszteri biztos kinevezése után is a kamara független szervezet maradt. Mégis megállapították, hogy nálunk a beszerzési ár harmadlagos szempont. Igen, mert első a technikai specifikáció, második a szállító megbízhatósága. Tehát, hogy mióta van a piacon, és milyen tapasztalataink vannak vele, milyen garanciái vannak. A törvényességi felügyelet ugyanakkor nem terjedhet ki ilyen megállapításokra, arról nem is beszélve, hogy az államtitkár nyilatkozatával ellentétben a kamara pénze nem közpénz.
Ön szerint a MainSoft Kft. alkalmas lehetett ezeknek a rendszereknek a vizsgálatára?
Nem. Egy ilyen audithoz független cég kell, amely a könyvvizsgálókhoz hasonlóan megfelel egy követelményrendszernek, nemzetközi minősítéssel rendelkezik. Szerintem ez a cég nem felelt meg ezeknek.
Kapott arról bármilyen papírt, hogy milyen adatokat kapott meg a MainSoft?
Sehol semmilyen papírt nem kaptunk. A vizsgálat elrendeléséről sincs semmi. Átláthatatlan az egész.
Miért nem tettek akkor panaszt?
Én tettem panaszt. Mint magánszemély. A kamara szerintem azért nem tesz, mert félnek.
Mitől?
Attól, hogy ha beszélnek, akkor államosítva lesz a szervezet.
Ez mit jelentene?
A végrehajtók csődbe mennének, a 2500 alkalmazott elveszítené az állását. A költségvetésnek mintegy 100 milliárdos vesztesége lenne, és akkor még nem említettem a nemzetgazdasági kárt, amely elérhetné az 500 milliárdot, és mintegy 2-3 évig tartana újraindítani a rendszert.
Valaki ezzel fenyegeti a tagságot?
A héten is a Jobbik felállt, és követelte a szervezet államosítását. Nekem úgy tűnik, az a feladata a pártnak, hogy amikor rossz irányba megyünk, akkor jöjjenek ezekkel a fenyegetésekkel. Ahogy a szervezetek lejáratásánál, jön a Kuruc.info és jön a Magyar Nemzet. A vádakra pedig bizonyítékokat nem látunk. Nemzetközileg elismert szervezet vagyunk, itthon meg le vagyunk járatva. Amikor én voltam az elnök, 11 darab feljelentést kellett tennem a lejáratások, az alaptalan vádaskodások ellen. Volt videó feltéve Keresztapa alámondással, Kuruc.info, okirat-hamisítással egybekötve, Magyar Nemzet, Hír TV szándékos ténybeli torzításokkal.
Ön szerint az átvilágítás eredményeivel kapcsolatban is van elvárása a kormánynak?
No comment, ezek után találják ki a választ.
Ez azt is jelenthetné, hogy a MainSoft-ügy nem 5,6 millióról szólt.
Az 5,6 millió csak később került oda, a szerződést később kötötték meg, ugye. Ez hasonlít ahhoz a sci-fihez, amikor odajönnek, és megmondják, hogy ez így nagyon rossz. De itt vannak a jó bácsik, és megkérdezik, hogy "mennyi van a kaszátokban? 3 milliárd?". Persze nyilván semmi ilyesmi nem volt a háttérben.
Mennyi van a kamara kasszájában?
Hát elég sok. Három biztos van.
Hárommilliárd forint?
Ebből szerettünk volna központi irattárakat létesíteni, finanszírozni a költségmentes ügyeket, szakmai segítséget adni a bíróságok IT-fejlesztéséhez. Mindent leállítottak.
Az a véleménye, hogy egy audit olyan hiányosságokat fog kimutatni, amit csak milliárdokért lehet helyrehozni?
Azt gondolom, hogy ha egy független audit jön, akkor nem állapítanak meg ilyen hiányosságokat.
A panaszok kezelésére lett egy hivatal.
Nem. Azok ott maradtak nálunk, a végrehajtókat ellenőrzik a hivatalnál. A panaszokkal csak annyi változott, hogy ha mi rosszul kezeljük őket, akkor még mindig lehet a hivatalhoz fordulni.
És ezért a fele pénzt megkapja ez az új szervezet?
Igen.
Mennyi pénzről van szó évente?
Nehéz megmondani, olyan 1,5-2 milliárd forint lehet évente. Szerencsés évben akár több is, de most ebben nem hiszek. Ennek a felét kapják egy olyan feladatért, amit tulajdonképpen továbbra is a kamara lát el.