Korábbi írásunkban már foglalkoztunk azzal, hogy milyen egy igazán rossz főnök. Az egyensúly kedvéért most Molnár Attila szervezetpszichológus és coach segítségével azt vizsgáljuk meg, milyen egy jó vezető.
A bizalom kiépítése az első és legfontosabb tényező. Ha a kollégák nem bíznak a főnökben, akkor nem tudja vezetni sem őket. Molnár Attila szerint a bizalomépítés az elején sok beszélgetést igényel, a vezetőnek meg kell tudnia, hogy kinek mi a célja, motivációja. Meg kell ismernie mindenkinek azt a személyes értékét, amely a cég számára is értéket jelent. A sikeres üzletasszony és író, Mireille Giuliano egyik könyve alapján hét fontos vezetői készséget vizsgálunk, és azok hatását a munkatársakra.
A csapból is ez folyik: kommunikáljunk a beosztottakkal. Ez nem azt jelenti, hogy minden céges ügyet, problémát tudatni kell velük, de a számukra is releváns információt meg kell osztani. A jó kommunikáció kétoldalú, érdemes mindig meghallgatni az ő tapasztalataikat, véleményüket, hiszen effektíven ők végzik a munkát a vezető irányításával. Ha egy megoldásra váró problémát megosztanak a főnökkel, akkor az általában nem „hőbörgés”, hanem valós gond, ami a munkájukra is kihatással van. Minden esetben érdemes komolyan venni.
Hatása a munkatársakra: érzik, hogy megértik és komolyan veszik őket, a megfelelő visszacsatolástól biztosabban és motiváltabban végzik munkájukat, a pontosan és egyértelműen megfogalmazott utasításokat pedig könnyebb követni.
A vezetők többsége volt már beosztotti státuszban, ismerik a másik oldalt. Szinte mindenkivel megesett már, hogy hallgatta a főnök negyedórás monológját, és a végén azon gondolkodott, hogy ezzel vajon mit akart mondani. Mi volt a lényegük a hétszeresen összetett körmondatoknak? A jó vezető gyakran ismétli a céggel kapcsolatos kulcsmondatokat, jövőképet, de mindezt egyszerűen teszi.
Hatása a munkatársakra: pontosan meghatározott a cél, mindenkinek egyértelmű, miért dolgozik, mit kell tennie, és hogy pontosan hová szeretne eljutni. Ilyen az egyértelmű csapatirányítás.
A csapat irányítása során fontos döntéseket is meg kell hoznia a vezetőnek, méghozzá annak tudatában, hogy döntése hatással lesz a munkatársaira is. A tötyörésző, felelősséget hárító és nem vállaló, „nem is tudom, mit csináljak” típusú főnökből ez a készség hiányzik. Persze fontos az alapos mérlegelés, és a kollégák véleményét is ki lehet kérni, de a döntést és az ezzel járó felelősséget minden jó vezető vállalja.
Hatása a munkatársakra: tisztelet és elismerés.
A következetes főnök kiszámítható környezetet teremt. Mindenki a csapaton belül kialakított stabil szabályrendszerhez tartja magát. Kiszámítható a feladatkijelölés és az értékelési rendszer.
Hatása a munkatársakra: nyugodt légkör, mert pontosan tudják, hogy mi az elvárás, és minek kell megfelelni.
Hogy is bízhatnának a munkatársak egy olyan főnökben, aki saját magában sem bízik? A magabiztosság persze nem egyelő az önteltséggel. Az egészséges önbizalom viszont elengedhetetlen ahhoz, hogy valóban vezetni, irányítani és ösztönözni tudja a főnök a kollégáit.
Hatása a munkatársakra: a vezető önbizalma ragadós, és növeli a munkatársak önbizalmát is.
A példamutató főnök hiteles, mert maga is úgy végzi el a feladatot, ahogy elvárja a kollégáitól. Továbbá nem csak beszél róla, de meg is tudja mutatni, hogy mi az elvárás.
Hatása a munkatársakra: segíti az alkalmazkodást és az azonosulást.
Sokkal egyszerűbbek a mindennapok, ha a főnöknek van humorérzéke. Nagyon jó eszköz a humor, sok szituációban oldja a feszültséget, és árnyalja a probléma valós súlyát. Emellett közvetlenebbé, emberibbé teheti a viszonyt beosztott és főnök között.
Hatása a munkatársakra: növeli a toleranciát, segíti a jó munkahelyi légkör kialakítását.
A jó hír, hogy a felsoroltak mindegyike – kivéve a humorérzék – tanulható és fejleszthető. Nagyon sok jó és valóban hatásos vezetői programot és tanfolyamot indítanak szakemberek, a problémák felismerésében pedig önismereti kérdőívek is segíthetnek. Molnár Attila szerint a fejlődésben az a legéletszerűbb, ha a vezető egyaránt visszajelzést kér a saját főnökétől, a vele egy szinten lévő vezetőktől és a beosztottaitól. Persze elengedhetetlen, hogy aki visszajelzést kér, az alázattal is fogadja.
A szakértő szerint a készségekhez hasonlóan nagyon fontos, hogy a főnök az adott környezethez igazítsa a vezetői stílusát.