Kétszer-háromszor annyi autó kelt el az év első öt hónapjában, mint egy évvel korábban, meséli Andreász Bazilopulosz görög autókereskedő. A Gépjárműimportőrök Szövetsége szerint a D osztályú kocsikra 80 százalékkal több előjegyzés érkezett, mint tavaly ilyenkor, írja a Telegraph.uk.
A helyzet évekig a mostani fordítottja volt, az emberek akár ingyen megszabadultak az autóiktól:
Nekem nem kell, nem kérek érte pénzt, itt a kulcs”
– mondták Bazilopulosznak. Athén 2010-ben vetett ki különadót a luxusautókra, és sokan inkább megváltak a kocsijuktól, minthogy kifizessék az évente több tízezer eurós adót.
Most azonban, hogy Görögország a csőd szélén táncol, a görögök kiveszik a pénzüket a bankból, és megpróbálják olyasmibe fektetni, ami egy esetleges összeomlás után is megtartja az értékét.
Az autók iránti feltámadó kereslet viszont csak az elmúlt évekhez képest tűnik nagynak. Andreász Bazilopulosz most ugyan havi 20-30 kocsit ad el a tavalyi 10-hez képest, a 2009-es válság előtt ez a szám azonban 50 körül mozgott. „Igen, ez nagy emelkedés, de szinte a semmiből indultunk. Ha három kocsi helyett eladsz hatot, akkor megdupláztad az eladásaid, de az még mindig semmi” – mondja az autókereskedő.
A hirtelen jött fellendülés ráadásul könnyen hamvába halhat,
Athén nemrég jelentette be, hogy felülvizsgálja a luxuskocsikra kivetett adót.
„A kormány azt mondta, az adó változni fog. De azt nem közölték, hogy emelik-e, vagy csökkentik. Aki kocsit akar venni, az most mit csináljon? Várjon vagy vásároljon?” – teszi fel a kérdést Bazilopulosz.
Ezek amatőrök, nem értenek semmihez sem. Kész őrület”
– jellemzi a görög kormányt.
Az alacsony áraknak tulajdonítja a feltámadó keresletet egy másik kereskedő, Zalmasz Tászosz. „Vannak olyan kocsik, amik régebben 100 ezer euróba kerültek, most 30-40-ért adjuk őket. Azoknak, akiknek még van pénzük arra, hogy drága kocsit vegyenek, ez nagy lehetőség” – állítja.
A közepes árfekvésű autók viszont senkinek sem kellenek, tájékoztat Tászosz. Az ügyfeleik egyik része csak az olcsó, 3-4 ezer eurós kocsikat engedheti meg magának, a másik része viszont meg tudja venni a drága luxuskocsikat, mondja. A középkategória teljesen elveszett, teszi hozzá Tászosz.