Az Uber sofőrjeire nemrég a NAV is rászállt, mert nem adtak számlát. Korábbi cikkünkben pedig azt is kiderítettük, hogy itthon szinte lehetetlen legálisan használni az Uber és Wundercar szolgáltatásait. Gyakorlatilag csak akkor lehet használni törvényesen ezeket, ha a sofőrnek van taxiengedélye, és megfelel minden taxisokra vonatkozó előírásnak.
Az Uber eljuttatta a javaslatait a fejlesztési minisztériumnak, mert szerintük a jelenlegi szabályozás csak néhány taxis társaságnak kedvez. A cég szerint az autómegosztás - megfelelő szabályozással - integrálható lenne Budapest közlekedési vérkeringésébe. Ugyanakkor jelentős adóbevételeket generálhatna, és új munkalehetőségek is létrejönnének.
Ehhez azonban szükséges a jelenlegi szabályok könnyítése. Túl szigorú kitétel például az Uber szerint, hogy személyszállítást csak valamilyen hotellel, rendezvényszervezővel kapcsolatban lévő autós végezhet a taxisokon kívül.
Fekete Zoltán, az Uber magyarországi munkatársa szerint az is idejétmúlt elvárás, hogy a sofőrök térkép- és városismerettel rendelkezzenek. A modern technika és a GPS forgalomalapú tájékozódást tesz lehetővé, ami feleslegessé teszi ezeket.
Fekete Zoltán szerint a személyszállítási szolgáltatók szabályainak könnyítése mellett
szükséges az autómegosztás szabályainak a kidolgozása is.
A cég hajlandó lenne leülni a fejlesztési minisztérium embereivel, hogy korlátokat szabjanak az autómegosztásnak. Vagyis szerintük is szükséges lehet, hogy különbséget tegyenek a professzionális és a közösségi személyszállítás között.
A pontos feltételek megállapításához azonban szerinte mindenképp szükséges a minisztérium közreműködése.
Az Uber tárgyalásokat folytat az adóhatósággal,
hogy könnyebb legyen az adózás a sofőrök számára. Fekete Zoltán szerint az Ubernél - a hagyományos taxizással szemben - nincs semmilyen készpénzfizetés az utas és a sofőr között, így minden nyomon követhető.
Az Origo értelmezése szerint ez akár annak a lehetőségét is megteremtheti, hogy az adóhatóság közvetlenül betekintést nyerhessen a kifizetésekbe. Ezzel pedig könnyebben ellenőrizhessen. Erre külföldi példák is vannak. Van, ahol az Uber a sofőrnek járó pénzből levonja a fizetendő adót, amit egyből el is küld az adóhatóságnak.
Az Uber szerint az elektronikus visszajelzések és a sofőrök beazonosíthatósága garantálja az innovatív és hatékony minőségbiztosítást és fogyasztóvédelmet. Javaslatuk szerint egy hasonló rendszer bevezetése egy előremutató taxis szabályozás esetében is megfontolandó lenne.
Itthon jelenleg csak az UberX szolgáltatás érhető el, ami egy költségmegosztó szolgáltatás. A magyarországi gyakorlatban viszont hobbitaxisok szállítanak így utasokat.
Ám a szolgáltatás nem fér bele a hazai szabályozásba, így gyakorlatilag illegális, pedig 40 ezren használják.
Az Uber munkatársa szerint, ha a szabályozást megfelelően módosítanák, akkor lehetőség lenne rá, hogy az Uber több szolgáltatással is megjelenjen Magyarországon.
Szerintük ezzel együtt kétezer munkalehetőséget teremthetnének, és a jelenlegi taxisok is profitálhatnának a változásokból.