Szerdán délután Budapesten is elindult az Uber nevű közösségi személyszállító szolgáltatás, az amerikai cég erről e-mailben értesítette a korábban már regisztrált felhasználókat.
Az Uber használatához csupán egy ingyenes alkalmazást kell feltelepíteni az okostelefonra, a szolgáltatásba a már meglévő Google-fiókkal is be lehet lépni, és az ott regisztrált bankkártyával külön macera nélkül elintézhető a fizetés. Ez egyébként Paypal-fiókkal is helyettesíthető, készpénzzel viszont nem.
Délután négy órakor próbaképpen a Dob utcai szerkesztőség elől kértem egy fuvart, a rendszer azonnal felkínált egy méregdrága BMW X6-ost, amelynek sofőrje a közelben volt. Az Uber előre megmutatja, hogy néz ki sofőrünk, milyen autója van, és mi annak a rendszáma.
Ha leokézzuk a rendelést, az app értesíti a sofőrt, a leendő utasnak pedig a Google Térképén folyamatosan mutatja, ahogyan közelít az őt felvenni kívánó autó. Négy perccel később valóban begördült a BMW. A névtelenül nyilatkozó vezető elmondta, próbaképpen vágott bele az Uber használatába. Egyébként van főállása, egyelőre a nem olcsó kupéterepjáró fenntartási költségeire akar így némi tőkét szerezni.
Sofőrünknek én voltam az első utasa, így egyikünk sem tudta rutinosan használni az Uber appot. Korábban már nyolcan kíséreltek meg fuvart rendelni tőle, de végül mindenki visszavonta azt. Nem könnyíti a használatot, hogy az androidos applikáció vegyesen használ angol és magyar nyelvű üzeneteket. A nem teljesen egyértelmű használat miatt az első utat véletlenül megszakítottuk, amiért 400 forintos levonás járt, ez a minimális rendelési díj.
Az induláskor végül újból fel kellett venni a fuvart már az autóban ülve, mert az első rendelés valamiért megszakadt. Némi telefonos segítség után útnak indultunk, az Uber előírásai szerint alapvetően a Google térképe által ajánlott úton kell haladni, hiszen ez alapján lehet nagyjából az előzetesen megbecsült költségeket tartani. Ám szükség esetén le lehet térni erről az útvonalról. Az okostelefonos felület navigálja magát a sofőrt is a célhoz, és ez szolgál egyben taxaméterként is.
Nem véletlenül akarják a magyar taxitársaságok csírájában elfojtani a szolgáltatást, az Uber kedvezőbb árakon biztosít fuvart a hatóságilag megállapított taxis tarifáknál.
Míg egy hagyományos taxi 450 forintos alapdíjért áll elő, az Ubernél ez csak 300 forint, kilométerenként pedig nem 280, hanem csak 130 forintot kell fizetni. Ezen felül a pesti taxiban 70 forintos percdíjat kérnek, míg az Uber esetében ez csak 25 forinttal növeli a díjat. A Dob utcából a budai Margit körút közelében lévő Rómer Flóris utcába 1140 forint a fuvardíj, onnan vissza a Városligeti fasorba 1420 forintot számláz az Uber. Mindkét számlát e-mailben küldik meg.
Sofőrünk elmondta, hogy korábban Londonban dolgozott, és onnan ismeri a szolgáltatást, amelyen a múlt hét csütörtökön jelentkezett sofőrként. Hétfőn már felvételi beszélgetésre hívta a San Francisco-i cég magyar képviselője. A cég már nyár óta toboroz budapesti sofőröket honlapján keresztül.
Itt többek közt azt vizsgálták, hogy mióta van jogosítványa a sofőrnek, de hagyományos, B-kategóriás jogosítvány is elég. Emellett erkölcsi bizonyítványt és a közlekedési büntetőpontok alól való mentességet vár el munkatársaitól az Uber. Autóból tízévesnél fiatalabbal dolgozhatnak a budapesti sofőrök a cégnek. Az engem fuvarozó autós úgy tudja, hogy később majd lehet kifejezetten ilyen luxuskategóriás járművet is rendelni az Uberen - ez e sorok írásakor még nem lehetséges -, és ezért lát lehetőséget abban, hogy egy terepjáróval vállaljon fuvarokat.
Elmondása szerint sofőrünk nagyobb biztonságban érzi magát egy Uber-autó sofőrjeként, mintha hagyományos taxiban dolgozna, mert itt nem egy idegent, hanem egy rendszerbe regisztrált - tehát bankkártyával, e-mail címmel rendelkező - utas ül be az autójába. Attól azonban ő is tart, hogy vagy az adóhatóság, vagy a taxistársaságok ellehetetlenítik a szolgáltatást, amelynél utólagos elszámolásban kapják meg a sofőrök a pénzt. Erre egyébként van esély, Berlinből például kitiltották a vállalkozás szolgáltatásait biztonsági okokra hivatkozva - hiszen a cég közösségi flottáját nemtaxinak vizsgáztatott autók képezik, és a sofőröktől sem követik meg a taxisvizsgát.
Londonban egyébként saját maga is szerzett már rossz tapasztalatokat: előfordult, hogy mocskos autó futott be érte, mosdatlan sofőrrel. Az Uberen egyébként nem csak a fuvarozót, de az utast is lehet értékelni egytől öt csillagig. Ha egy sofőrre panasz érkezik, a társaság felveszi a kapcsolatot az utassal ennek okáról. Akire sok panasz érkezik, azzal egy idő után szerződést bontanak.