Az Európai Bizottság hivatalosan is felfüggesztette több magyar autóút-építkezés finanszírozását - közölte a 444.hu. A döntés oka egy tavaly április óta tartó vita, amelynek gyökerei 2007-ig nyúlnak vissza.
A bizottság kifogásolta, hogy több útépítési pályázatban az szerepe, hogy csak az szállíthat aszfaltot, akinek az építkezés 50 kilométeres körzetében aszfaltkeverő telepe van. A bizottság szerint ez a gyakorlat diszkriminatív volt, hátrányosan érintette például a külföldi vagy mobil a betonkeverőkkel dolgozó cégeket.
Az Európai Bizottság budapesti képviselete az Origónak elmondta, 573 millió euró az az összeg, amelyet felfüggesztettek.
Mint mondták, a kifizetéseket azzal a feltétellel indítanák újra, ha a kormány „úgy alakítja át a rendszert, hogy a munkálatokat tiszta és átlátható módon szervezik, és ha megfelelő módon kompenzálja az érintetteket.”
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztési kommunikációért felelős helyettes államtitkára az Origónak elmondta, hogy
a források befagyasztása miatt nem áll le egy beruházás sem.
„A támogatásokra vonatkozó számlákat az útépítések után nyújtja be, addig a hazai költségvetés finanszírozza az építkezéseket. A kérdés csak az, hogy visszakapja-e ezekért utólag a pénzt a magyar állam” – mondta.
Az államtitkár elmondta azt is, nem értenek egyet az Európai Bizottság döntésével, ezért az ügyben meghallgatást kezdeményeznek a bizottságnál, és ha ott nincs döntés, az Európai Unió bírósága elé viszik. A kormány egyébként 2014-ben kivette a folyó és az azután kiírt pályázatok szövegéből a kifogásolt, 50 kilométeres korlátozást.
Szerinte ez a gyakorlat nem különböztette meg hátrányosan a külföldi cégeket, hiszen
nem zárta ki a magyarországi telephellyel rendelkező leányvállalataikat.
Nem tiltotta azt sem, hogy egy cég megállapodást kössön egy olyan vállalkozóval, akinek van keverőüzeme 50 kilométeres körzetben, hogy onnan szállítsák az aszfaltot – mondta.
Csepreghy elmondta, a döntés alapján csak egy-egy konkrét, aszfaltozásra vonatkozó közbeszerzés finanszírozását állítják le, amelyeket diszkriminatívnak találtak. Az építkezések többi elemét azonban továbbra is támogatják. Ezt kérdésünkre az Európai Bizottság budapesti képviselete is megerősítette, mint mondták, csak szerződések szintjén függesztik fel a támogatásokat.
„Ez a források befagyasztásának legalacsonyabb szintje,
az érintett szerződések listáját a magyar hatóságok adták át. Így a bizottság továbbra is finanszírozhatja a programok nem kifogásolt részeit, ahelyett, hogy egy egész beruházás számára leállítanák a támogatást.”
- mondták.
Az Európai Bizottság döntése száznál több, az ország különböző pontjain folyó útépítést érint. Ezek között nincs az M4-es autópálya, amelynek a finanszírozását korábban más okokból függesztették fel, ugyanis még nem tartott abban a stádiumban, hogy aszfaltozzanak.
Csepreghy Nándor szerint amennyiben az EU bírósága nem a magyar kormány javára ítél, az EU-s támogatásokat akkor is teljes mennyiségükben lehívhatja majd Magyarország, csak más jogcímeken.
„Eleve számítottunk rá, hogy lehetnek szabálytalan pályázatok,
ezért más beruházásokkal is jelentkeztünk a támogatásokért, amelyek összköltsége együtt nagyobb, mint a támogatások értéke. Szóval, ha a konkrét programok után nem hívhatjuk le a pénzt, akkor más, biztosan szabályos beruházásokhoz vezetjük át. A Magyarország számára elérhető támogatások így is száz százalékban lehívásra kerülnek majd” – mondta.