A Fiat Chrysler még tavaly októberben jelentette be, hogy tőzsdére vinné a luxus-sportautókat gyártó leányát, a Ferrarit. A mostani hírek szerint pedig
a Ferrari részvények mintegy 10 százalékát dobhatják piacra az év vége felé.
A sportautókat gyártó cég vezérigazgatója szerint a tőzsdére lépéssel a cég piaci kapitalizációja legkevesebb 10 milliárd euró lehet, amely összehasonlításképpen az anyacég (Fiat Chrysler) kapitalizációjának közel 63 százalékát jelenti. Az eddigi értesülések szerint a Ferrari részvények további 80 százalékát a Fiat a saját részvényesei között osztaná szét, míg a fennálló 10 százalékos tulajdonrészt Enzo Ferrari fia birtokolná - írja reggeli hírlevelében az Equilor.
A részvény-kibocsátással az anyacég célja egyfelől az, hogy adósságát leépítse, másrészt pedig a Fiat részvényárfolyamát hajtsa felfelé, ugyanis a parketten forgó 10 százalékos állományon kívül csak úgy juthatunk majd Ferrari részvényekhez, ha előtte Fiat részvényt vásárolunk. Ez pedig végső soron a FiatChrysler részvények kurzusát is felfelé tornázhatja. A Fiat részvényárfolyama a kibocsátás óta több, mint 12 százalékot emelkedett.
A FiatChrylser holdingon belül egyértelműen a Ferrari szállítja fajlagosan a legnagyobb profittömeget, az üzemi eredményhányad az olasz gyárnál 13 százalék, ami a Maseratinál 10 százalék, míg a többi márkánál együttesen csak 3 százalék. A Ferrari leválasztásával keletkező űrt a tervek szerint a Maseratival töltenék be. Marchionne nagyszabású tervei szerint a luxusmárka eredményhányadát 10-ről 15 százalékra növelnék, az eladásokat pedig megdupláznák 2018-ig.
Nem mondhatni, hogy egységes lenne az elemzők véleménye a Ferrariról, ugyanis a szakértők egy igen széles sávba, valahova 5 és 10 milliárd euró közé taksálják a cég értékét. Ennek az az oka, hogy a szakértők megítélése szerint nem egyértelmű, hogy sportkocsi (mint a Porsche), vagy luxusautó-gyártóként tekintünk a Ferrarira, utóbbi ugyanis magasabb értékeltséget eredményezne.
Tehát egy legalább 10 százalékos pakk eladása mintegy 400-1000 millió eurós bevételt is jelenthet a Fiat számára, aminek persze még lenne némi költségvonzata. Ráadásul ezen kívül még a tőzsdére lépés előtt mintegy 2,25 milliárd eurónyi készpénzt venne ki a Ferrariból a nagytulajdonos a korábbi értésülések szerint.