Az anyanyelvi írás- és olvasásórák, a szabadon választható órák növelését, valamint a magyar történelem oktatását követelő petíciót három magyar civil kezdeményezte április végén. A kezdeményezést az tette indokolttá, hogy
a szlovák oktatásügyi tárca idén szeptembertől hatályos kerettanterve a magyar nyelvű általános iskolák alsó tagozatain jelentősen kisebb óraszámot irányoz elő az anyanyelv oktatására, mint a szlovák intézményekben.
A petícióban ennek az aránytalanságnak a kiküszöbölését kérték, valamint síkra szálltak azért is, hogy az érintett intézményekben a jelenlegi egy óráról növeljék kettőre a történelemórák számát, hogy az iskolások így megismerkedhetnek a magyar történelemmel is.
A petícióhoz csatlakozott a felvidéki magyarság több civil és politikai érdekképviseleti szervezete is. A kezdeményezést támogató petíciós íveket - amelyekre közel 26 és félezer aláírást sikerült összegyűjteni - május végén adták át a szaktárca iktatójában. Egy héttel később, ugyanezekkel a követelésekkel összefüggésben, valamint a kisiskolákat veszélyeztető minimális osztálylétszám tervezett bevezetésével kapcsolatban a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének (SZMPSZ) küldöttsége tárgyalt Juraj Draxler szlovák oktatásügyi miniszterrel, aki a találkozón
a petíciót politikai indíttatásúnak nevezte és elutasította az abban foglaltak teljesítését.
Később a kisiskolákat veszélyeztető intézkedést - a közoktatási törvény módosítása során - a pozsonyi törvényhozás nem vonta vissza, de annak hatályba lépését egy évvel kitolta.
Az egyebek mellett az anyanyelvi órák növelését szorgalmazó petícióra pénteken érkezett meg a szaktárca válasza, amely
indokolatlannak minősítette és elutasította a petícióban foglaltakat
- tudatta sajtóközleményében a petíciós bizottság. Az anyanyelvi órák alacsony számát kifogásoló pontot a minisztérium úgy kommentálta, hogy a magyar oktatási nyelvű általános iskolákban az anyanyelv és az államnyelv elsajátításához szükséges teljes óraszám 42 az alsó tagozaton, és 48 a felső tagozaton, miközben a szlovák oktatási nyelvű iskolák kerettanterve az anyanyelv és egyben államnyelv elsajátítására ennél kevesebbet biztosít.
"A minisztérium válasza megtévesztő, ugyanis a magyar iskolák esetében mindenütt
összemossa az anyanyelvi és a szlovák órákat, amelyek így nagyobb számot adnak, mint a szlovák iskolák esetében.
Közben a magyar alapiskolák első osztályában nincs szlovák írás- és olvasásoktatás, csak szlovák kommunikáció, tehát az írásra, olvasásra mindenképp kevesebb órájuk van a magyar gyerekeknek. Ugyanilyen manipulatív módon összemosták a kötelező és választható órák számát is" - mondta a szaktárca indoklására reagálva Vojtek Katalin, a petíciós bizottság elnöke. Hozzátette: a szaktárca döntését semmiképpen sem hagyják annyiban, de a következő lépésükről csak a lehetőségek megfontolása után döntenek és tájékoztatnak majd.