Az üzleti élet imádja Jim Rohn lelkesítő idézeteit. (Rohn a vállalkozói bölcsesség egyik örökös ikonja, aki az MLM robbanásakor lett vállalkozó az Egyesült Államokban. Motivációs beszédeiért akkoriban megőrült a szektor.) Az egyik aranymondása szerint érdeklődési körünk azon öt emberét átlagolja, akivel a legtöbb időt töltjük. Ha a legjobban a kézilabda világa izgat, sanszos, hogy bármikor el tudunk beszélgetni róla azokkal, akikkel lógunk – mert őket is ez hozza lázba. A sikeres emberek pedig valamiért szintén sikeresekkel találkoznak a legtöbbet.
De mi a helyzet, ha egy üzletember éppen csak kóstolgatja még a sikert, és nagyon szívesen felvenné a kapcsolatot azokkal, akik már nála sokkal magasabbra jutottak?
Méltatlanul keveset gondolunk arra, hogy a networking hatkézfogásos elméletét a mi Karinthynk találta ki. Mindenesetre működik: ismerősök ismerőseinek ismerősein keresztül elméletben egyházfőknek épp úgy bemutatkozhatnánk már holnap, mint dél-amerikai celebeknek. A személyes bemutatásnak mindig magasabb az ázsiója, mint az előzmény nélküli, várartlan megkeresésnek. A feladat tehát megtalálni, ki ez a közös láncszem. Valamint legyünk kedvesek mindenkihez. Sosem tudhatjuk, ki kihez vezet még el az életben.
Remek lehetőség a természetes ismerkedésre, de alapfeltétele az őszinte érdeklődés. Ha van weboldalunk, blogunk, podcastunk, kérjünk szakmai beszélgetést attól, akivel szeretnénk megismerkedni. De itt is érvényes, hogy a hideg jelentkezésnél ezerszer többet ér, amikor egy közös ismerős bemutat ennek az embernek.
A szakmai háló hasonlít a legjobban a hideghívásokra, de ettől mg nem kell alábecsülni. Havi 30 dollárért prémiumtaggá válhatunk. Ez a lehetőség automatikusan felkínál öt inmailt: minden további nélkül írhatunk öt kiszemelt vállalkozónak, üzletembernek, szakembernek a saját ismeretségi körünkön kívül. A módszer hátránya, hogy kettőt sem pislantunk, máris spammelődik ez a csatorna. Ezért nagyon alaposan és minél konkrétabban gondoljuk át, ki lesz az az öt ember, mit mondunk, mit kínálunk neki.
Ehhez szorosan kapcsolódik a következő kitörési lehetőség: ha szeretnénk megismerkedni valakivel, adjunk viszonzás nélkül. Wolf Gábor, a kkv-szektor dübörgő rockere, a Marketing Commando alapítója rendszeresen kínál ingyenes e-könyvet a honlapján. Évek óta működik a stratégia, a cégek érthető módon nem bolondok kihagyni a lehetőséget, mindez pedig nagyon szépen belesimul a márkaépítésbe. De az se keseredjen el, akinek még nem olyan ismert és hiteles a vállalkozása, mint a Commando. Szerkesszen 10 átgondolt ötletet, tanácsot, tippet, megoldást a bemutatkozó emailjébe, és kínálja fel egészséges használatra. Nem kér semmit cserébe, mégis lesz gyümölcse.
Végül álljon itt egy Rohn-idézet. A vagyongyarapításról szól, de igaz a kapcsolatépítésre is: valójában nem is a célba érkezés a hozama, hanem az, amivel az úton gazdagodunk.
„Mi a milliomossá válás legnagyobb haszna? A megszerzett milliók? Nem hiszem. Sokkal inkább az a tudás, és fegyelem, azok a készségek és vezetői tulajdonságok, amelyeket a magasabb szint elérése érdekében kifejlesztettünk magunkban. A tapasztalat, amire tervezés és a stratégiák kialakítása közben szert teszünk. A belső tartás, a bátorság, elszántság és akaraterő, amely ahhoz kellett, hogy összegyűjtsük azt a milliót.”