A Capital Economics pénzügyi-gazdasági elemzőcsoport szakértői pénteken összeállított helyzetértékelésükben azt jósolják, 2015-ben és 2016-ban változatlanul 1,5 százalékos, 2017-ben pedig 1,7 százalékra gyorsuló gazdasági növekedés várható Németországban.
A Volkswagen 600 ezer embert foglalkoztat, közülük 270 ezret Németországban, és a járműgyártás adja a teljes német ipari termelés 17 százalékát. Az ipar a német gazdaságban előállított bruttó hozzáadott érték 26 százalékát termeli meg, vagyis az autóipar a teljes német gazdasági kibocsátás csaknem 5 százalékát jelenti.
Emellett sok más szektor foglalkoztatási és aktivitási mutatói is közvetlenül kapcsolódnak az autógyártáshoz. Az autókereskedések például a szolgáltatási ágazathoz tartoznak.
Összességében a német munkahelyek 15 százaléka függ valamilyen módon az autóipartól.
A korábbi hasonló külföldi incidensek tapasztalatai azt sugallják a ház elemzői szerint azonban, hogy az ilyen jellegű botrányok nem gyakorolnak érezhető közvetlen hatást a járműágazat teljesítményére.
A Toyotának 2009 és 2011 között 9 millió autót kellett visszahívnia egy olyan hiba miatt, amely a járművek váratlan gyorsulását okozta, a General Motors pedig csak tavaly 27 millió autót hívott vissza a gyújtásrendszer hibája miatt.
Ennek ellenére sem a japán, sem az amerikai autógyártásra nem gyakoroltak érezhető hatást a visszahívások,
csupán a két cég részvényárfolyamai estek, de hamarosan azok is visszaálltak a botrány előtti szintre.
Felmerülhet az az érv, hogy a Volkswagen megítélésén súlyosabb csorba eshet, mivel a német cég szándékos csalást követett el. A Toyota és a GM járműveinek hibái azonban számos halálesetet okoztak, a Volkswagen-botránynak pedig nincsenek ilyen közvetlen tragikus következményei – érvelnek a Capital Economics londoni elemzői. Mindezek alapján a ház azzal számol, hogy a német gazdaság hosszabb távon komolyabb gazdasági károk nélkül átvészeli a Volkswagen-botrányt.
Az ügynek azonban lehetnek más, közvetett hatásai is. A Volkswagen részvényárfolyama 30 százalékkal zuhant a botrány kirobbanása óta, és a BMW papírjai is 9 százalékot gyengültek, és ez befolyásolhatja a részvényesek fogyasztási kiadásait. Az ügyet megszenvedheti a német üzleti és fogyasztói bizalom is, aminek széles körű gazdasági kihatásai lehetnek - hangsúlyozzák a Capital Economics londoni elemzői.
Komoly gazdasági visszaesés azonban több okból sem várható.
A járművek visszahívása és kijavítása például önmagában is generál valamelyes pótlólagos gazdasági aktivitást,
még ha a profit más cégeknél csapódik is le. Emellett a botrány miatt jó eséllyel visszaesik a dízelautók iránti bizalom, és a vásárlók inkább a benzinmotorok felé fordulnak – vagyis az ilyen autókat gyártó cégek plusz nyereséghez juthatnak.
Más nagy londoni házak szerint ugyanakkor a Volkswagennek valószínűleg hosszú távú károkat okozott az ügy. A Moody's Investors Service nemzetközi hitelminősítő, ami a héten negatívra rontotta a Volkswagen adósosztályzati kilátását, ehhez fűzött indoklásában kiemelte azt a véleményét, hogy a csalás - vagyis az amerikai környezetvédelmi előírások szándékos kijátszása -
az egész világ személyautó-piacán negatív hatással lesz
a német cég hírnevére és hitelességére.
Ez a negatív vállalati imázs hosszú ideig fennmaradhat, és ez gyengítheti a Volkswagen piaci pozícióit, márkaértékét és fogyasztói ár-érték megítélését. Ez végső soron hatást gyakorolhat a Volkswagen jövőbeni jövedelmezőségére is - állt a Moody's elemzésében.