„A migráns helyzet okozta kereslet a nemzetközi menetjegyek forgalmában is érzékelhető volt, a napi átlagos bevétel 40-50%-kal növekedett, majd a MÁV-START Zrt. által, a szigorú menetjegy visszaváltási szabályoktól eltérő, méltányosságból bevezetett kezelési költség nélküli, azonnali kifizetések következtében csaknem ugyanilyen arányban nőtt a visszatérítés is" – válaszolta a MÁV azon kérdésünkre, hogy a pályaudvarok lezárása után hány nemzetközi jegyet váltottak vissza az utasok.
A MÁV válaszából elsőre arra következtethetünk, hogy sokan a pénzükhöz jutottak, ahogyan azt a méltányosabb intézkedésektől várnánk. Valójában azonban erről szó sincs. A könnyebb számolás kedvérért tegyük fel, hogy napi 100 jegyet értékesített a MÁV-START. A vasúttársaság válasza alapján a menekültek érkezésével az érintett időszakban az értékesítés 150 darabra nőtt a példánkban.
Normál üzletmenetben valószínűleg elenyésző a visszaváltott jegyek száma. Tegyük fel, hogy száz jegyből kettőt váltanak vissza.
A MÁV válaszából az derül ki, hogy a méltányosságból bevezetett visszaváltási időszakban a visszaváltás hasonló arányban nőtt, mint a jegyeladás.
Ez a példánk alapján azt jelenti, hogy nem 100 eladásra jutott két visszaváltás, hanem 150-re három.
Az ellenmondást persze az oldja fel, hogy a menekültek többsége úgy szállt fel az Ausztria felé tartó buszokra, hogy nem váltották vissza a vonatjegyet.
Még a cikk megjelenése előtt telefonon rákérdeztünk a társaságnál, hogy valóban a fentiek alapján értelmezhető-e a visszaváltások száma. Akkor ezt megerősítették. Ennek ellenére a következő kiegésszítést kérte a MÁV-START a cikk megjelenése után:
A vasúttársaság Keleti pályaudvari pénztárában volt olyan nap, amikor 40 millió forint bevételt értünk el, a visszaváltás széles körű lehetővé tétele után pedig egy napon 30 millió forint feletti visszatérítést fizetett ki a MÁV-START.
A MÁV-START Zrt. évente mintegy 2,5 millió nemzetközi utast szállít, ebből 9 milliárd forint feletti bevételt ér el. Egy átlagos napon tehát 6800 feletti nemzetközi utas használja a vasúttársaság nemzetközi szolgáltatásait. A legkiemelkedőbb forgalmú célország Ausztria, ahová az utasok 42 százaléka utazik, ezt követi Németország az utasok 12,3 százalékával. A mostani vonatleállások összességében negatív hatással lehetnek a cég bevételére. Ha viszont csak a menekültek jegyvásárlásait nézzük, az önmagában kedvezően érinti majd céget.
Ausztriában a végső úticélukig azonban még felhasználhatták a jegyüket a menkültek. Erről nem lehet információja a MÁV-START-nak. Ahogy később vissza is válthatják azoknál a vásúttársaságoknál, amelyek érintettek a vonat üzemeltetésében. Bár ehhez egy segítőre vagy egy számlaszámra van szükségük, amelyet csak akkor nyithatnak, ha megkapják a menekültstátuszt.