A nyári szabadságolások alkalmával idén is sok magyar fogyasztó utazott repülővel külföldre, bérelt autót, foglalt közvetlenül vagy közvetítőn keresztül külföldi szálláshelyet, valamint vett igénybe turisztikai és szabadidős szolgáltatásokat a külföldi célországban. Amennyiben a külföldi utazásunk vagy nyaralásunk mégsem úgy alakult, ahogy elterveztük, kiemelten fontos, hogy fogyasztóként tudjunk arról, hogy milyen jogaink vannak a külföldi szolgáltatókkal és vállalkozásokkal szemben felmerült panaszok esetén, azokat milyen módon gyakorolhatjuk hazaérkezésünk után, és hol kaphatunk érdemi segítséget a panaszok rendezéséhez.
Ha az érintett külföldi szolgáltatóval a helyszínen nem tudtuk rendezni határon átnyúló fogyasztói panaszunkat, vagy a hazaérkezés után elküldött panaszlevelünkre a szolgáltató nem válaszolt vagy elutasító választ adott, javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni, írja közleményében a szervezet.
Az Európai Fogyasztói Központ – amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai tagja – ingyenes segítséget és tájékoztatást nyújt a termékértékesítésből vagy szolgáltatásnyújtásból eredő, az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozásokkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszok rendezésének, valamint a fogyasztói követelés és a fogyasztói jogok érvényesítésének megkísérlése érdekében.
Az EFK a turizmus körében többek között a légiközlekedéssel (járatkésés, járattörlés, elveszett vagy károsodott poggyász, stb), külföldi szállásfoglalással, a szállás minőségével, autóbérléssel, vasúti vagy buszos utazással kapcsolatos panaszok rendezésében és a külföldön vásárolt termékekkel összefüggő garanciális jogok érvényesítésében is segíthet a sérelmet szenvedett magyar fogyasztóknak. A központ közreműködésével elkerülhető egy külföldi céggel szembeni esetleges hosszadalmas határon átnyúló bírósági pereskedés, valamint megállapodás, egyezség jöhet létre a vitában érintett felek között.
Az EFK ismertsége a magyar fogyasztók körében folyamatosan növekszik, hiszen a Központhoz egyre több magyar fogyasztó fordul határon átnyúló panaszával. A tavalyi év azonos (január 1. és szeptember vége közötti) időszakához képest 10 százalékkal nőtt (2015-ben 331, 2014-ben 304 panasz) a magyar fogyasztók által az EFK-hoz benyújtott határon átnyúló, az Európai Unió más tagállamában, Izlandon, illetve Norvégiában székhellyel rendelkező vállalkozásokat érintő fogyasztói panaszok száma.
Emellett az EFK-hoz további 158 darab (20 százalékos növekedés 2014-hez képest) olyan határon átnyúló panasz is érkezett, amelyeket más EU-s tagállami, izlandi vagy norvég lakóhelyű fogyasztók nyújtottak be külföldi társközpontjaink útján magyar székhelyű vállalkozásokkal szemben.
Az EFK eredményességét mutatja, hogy a szervezet a jogos, megalapozott panaszok többségénél sikeresen működik közre, és a 2015-ben megoldott számos panaszügy során a Központ szeptember közepéig 16,5 millió forint összegben érvényesítette sikeresen az európai (magyar és más uniós) fogyasztók határon átnyúló ügyletekkel kapcsolatos vagyoni igényeit, amely összegből 9 millió forintot a magyar fogyasztók kaptak meg. A sikeresen megoldott ügyeknek köszönhetően az érintett fogyasztók elkerülhették az esetleges határon átnyúló pereskedéssel kapcsolatos járulékos (ügyvédi, bírósági és fordítási, stb) költségeket is.