Az Európai Unió valamennyi tagállamában - így Magyarországon is -, valamint Izlandon és Norvégiában működnek a nemzeti Európai Fogyasztói Központok (European Consumer Centre, rövidítve: ECC), amelyek együtt alkotják az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát (ECC-NET).
A Magyarországon 2006 óta létező Európai Fogyasztói Központ 2011. január 1-től a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében végzi tevékenységét.
Amíg a szerződés teljesítése az előzetes elképzeléseink szerint alakul (például: a vételár megfizetése után megkapjuk a terméket, időben megérkezik a rendelt termék, megfelelő minőségű a termék, illetve meghibásodás esetén a kereskedő teljesíti a jogszabály alapján minket megillető szavatossági jogon alapuló igényünket, stb.), addig elégedetten tapasztaljuk a határon átnyúló vásárlás lehetséges előnyeit, mint például adott esetben az alacsonyabb árat és a hazánkban nehezen beszerezhető termék megvételét.
Azonban előfordulhat, hogy a külföldi kereskedő olyan terméket értékesít, illetve olyan szolgáltatást nyújt, amely nem felel meg a szerződésben meghatározott feltételeknek, és amely miatt fogyasztói panasz, fogyasztói jogvita keletkezik. Rendszerint ilyenkor szembesülünk azon nehézségekkel, hogy adott esetben nyelvtudás és jogi ismeretek hiányában hogyan, milyen módon rendezhetjük a felmerült jogvitát a más tagállamban letelepedett kereskedővel.
A határon átnyúló egyedi fogyasztói panaszok és jogviták rendezésének megkönnyítése érdekében célszerű az Európai Fogyasztói Központ ingyenes közreműködését kérni.
Az igény elsősorban a vásárlás helyén érvényesíthető
A D.A.S. JogSzerviz szakértői az Origónak elmondták: az internet térhódításával a vásárlók lehetőségei jelentősen megnőttek az általuk megvásárolni kívánt árucikkek beszerzése szempontjából. Ma már nem csak az itthoni üzletekben, vagy web áruházakban van lehetőség vásárolni, hanem akár más tagállamokból is rendelhetünk termékeket házhozszállítással.
A termékek esetleges meghibásodása esetén azonban a jótállási, vagy szavatossági igény érvényesítése értelemszerűen problémásabb lehet, mint az itthon vásárol termékek esetén.
A szavatossági és jótállási igény elsősorban a vásárlás helyén érvényesíthető. Előfordulhat azonban, hogy egyes cégek üzletszabályzata lehetővé teszi a vásárlók számára azt, hogy más üzletükben, akár esetleg más országban is érvényesíteni tudják jogaikat, ám erre vonatkozóan nincs jogszabályi kötelezettségük.
Négyszereplős az eljárás
Amennyiben a vásárló nem tudja rendezni az ügyet az értékesítővel, a legcélravezetőbb megoldás, ha az Európai Fogyasztói Központhoz fordul panaszával, akik a fogyasztó segítségére tudnak lenni abban, hogy a jogvita ne csak egy hosszadalmas bírósági eljárás útján rendeződjön.
A panasz rendezésében négy szereplő, a fogyasztó, a fogyasztó országa szerinti, azaz magyar fogyasztó esetén Európai Fogyasztói Központ Magyarország, a külföldi (európai uniós, izlandi vagy norvég) vállalkozás, valamint a vállalkozás országa szerinti Európai Fogyasztói Központ működnek közre, és a panasz megoldásához valamennyi szereplő együttműködése szükséges.
Amennyiben az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának közreműködése nem jár eredménnyel, a fogyasztó bírósághoz fordulhat a jogvita rendezése érdekében, továbbá bűncselekmény (például csalás) gyanúja esetén a fogyasztó a rendőrségnél tehet feljelentést - mondták el végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.