"Az Ubernél csakis elektronikus fizetés van, emiatt úgy látjuk, hogy semmi akadálya nincs az adózás leegyszerűsítésének. Most azon dolgozunk, hogy az adóbevallásokon alapból szerepeljen a közösségi szolgáltatásokból származó jövedelem, így azzal egyáltalán nem kell törődnie az adózóknak" – mondta az Origónak Rainer Laurits, az észt adóhatóság sajtófőnöke.
Elsőként az Uber sofőrök adózása lesz így megoldott, de az észt adóhatóság célja, hogy
minden közösségi szolgáltatás után hasonlóan egyszerűen lehessen adózni.
Ilyen cégek itthon is jelen vannak, az Uber mellett nagyot robbant idehaza az Airbnb, ahol a lakásokat lehet kiadni turistáknak.
Nem nagyon törődnek azzal a vitával az észtek, hogy megosztás vagy üzlet-e egy közösségi szolgáltatás. Ehelyett inkább azon dolgoznak, hogy mindenki számára egyszerűen beszedjék a költségvetésnek járó pénzt. Itthon ezzel szemben teljesen ellehetetlenítették egy rendelettel az Ubert, amiről mintha tudomást sem venne a cég és továbbra is elérhető a szolgáltatás.
Megoldás tehát nincs. A taxisok szerint nem igazságos, hogy az Uber sofőrökre más szabályok vonatkoznak, mint rájuk. Az adóhatóság meg csak a próbavásárlásaiban bízhat, hogy az ellenőrzésekkel majd behatja a költségvetésnek járó forintokat.
Már mi is több cikkben felvetettük, hogy külföldi példák nyomán könnyedén lehetne egyszerűsíteni az adózást olyan esetekben, amikor a fizetés teljesen elektronikus. A cégeknél ráadásul hajlandóság is van, hiszen több országban is megegyezésre jutott már az Airbnb és az Uber is a helyi hatóságokkal. Az észt példa is jól mutatja, hogy egy ilyen megállapodásból akár olyan dolgok születhetnek, amely
minden állampolgár számára előnyös.
Észtországban például minden kisvállalkozó adózása egyszerűsödhet az együttműködés következményeként.
A hazai szabályozás messze nem nagy barátja a legújabb trendeknek. Az Uberre ugyanazokat a szabályokat kényszeríti, mint a taxikra. Az Airbnb esetén pedig az a kormányzati álláspont, hogy
minden jó úgy, ahogy van,
csak az embereknek kellene betartani a szabályokat.
Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár szerint a szabályozás egyre gyorsabban követi a gazdasági újdonságok megjelenését. A közösségi szolgáltatásokkal kapcsolatban elmondta, hogy szerinte elsőként arra kell megfelelő szabályokat hozni, hogy meddig számít tényleg költségcsökkentő megosztásnak egy szolgáltatás és mikor üzletszerű tevékenység.
Az államtitkár példája szerint, ha az utas szabja meg a célállomást, akkor az üzletszerű tevékenység. De ha az autós otthona és munkahelye között felvesz valakit, az megosztás.
Itthon tehát majd, ha ebben a kérdésben dönteni tudnak, jöhet esetleg a szabályozás és az egyszerűbb adózás. Az államtitkár attól sem zárkózott el, hogy akkor az észt példát megvizsgálva egy hasonló rendszert vesz majd át a magyar hatóság.