A brit elemzők szeirnt ha Európában jelentősen visszaesnének az autóeladások, az visszafogná a magyar gazdaság növekedési ütemét, de szerintük a VW-botrány elsődleges következménye nem az új autók eladásának általános visszaesése lesz, hanem inkább a helyettesítési hatás érvényesülése, vagyis a kereslet valószínűleg átirányul más márkákra, illetve a Volkswagen dízelmotoros járműveiről a benzinmotoros autókra.
A ház elemzői szerint a magyar ipar azért is biztonságban van, mert
az Audi magyarországi üzemében már 2014 vége óta nem gyártják a botrányban érintett dízelmotortípust.
A JP Morgan jelenlegi előrejelzése szerint a magyar gazdaság teljesítménye az idén 3 százalékkal, jövőre 2,6 százalékkal növekszik.
Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői a Volkswagen-botrány várható közép- és kelet-európai gazdasági hatásairól összeállított, pénteken ismertetett tanulmányukban szintén azt állítják, hogy bár a térségi gazdaságok rövid távon megszenvedhetik a történteket, a hosszabb távú hatásokkal kapcsolatos félelmek azonban valószínűleg eltúlzottak.
Mint írják, a Volkswagen-érdekeltségek exportjának GDP-arányos értéke Magyarországon 2,5 százalék, Csehországban és Szlovákiában 5 százalék, Lengyelországban 0,5 százalék évente. Az érintett országok feldolgozószektorainak októberi beszerzésimenedzser-indexe (BMI) már nyilvánossá volt, ez alapján pedig arra lehet következtetni, hogy
nem gyakorolt hatást a botrány az ipar teljesítményére.
Ha a Volkswagen járműveinek kereslete mégis visszaesne, a közép-európai gazdaságokra gyakorolt hatás akkor sem lenne olyan nagy, mint amekkorától többen tartanak. A Volkswagennek ugyanis feltételezhetően módosításokat kell végrehajtania a térségben gyártott típusokon, hogy azok károsanyag-kibocsátása csökkenjen, és ez önmagában is pótlólagos feldolgozóipari aktivitást jelent a régióban.
Emellett az export esetleges visszaesésének negatív növekedési hatásait részben ellensúlyozná az import csökkenése. A közép- és kelet-európai gyártók ugyanis igen nagy mértékben integrálódtak a beszállítói hálózatokba, és ez azt is jelenti, hogy a kész járművek gyártásához nagy mennyiségű köztes részegység importja szükséges.
Legvégül, ha a VW autóira valóban megcsappanna a kereslet, azt ellensúlyozná más márkák keresletének növekedése, és ebből hasznot húzna Közép-Európa autóipara vagy beszállító szektora is. Mindezt egybevetve a Capital Economics elemzői továbbra is azt várják, hogy Közép-Európa növekedési szempontból a globális feltörekvő térség "viszonylag fényes pontja" marad.
A Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni elemzőrészlegének (BofA Merrill Lynch Global Research) kidolgozták a lehetséges legrosszabbnak nevezett forgatókönyvet, igaz, erre szerintük is kevés az esély. A forgatókönyv szerint, ha a 2009-es pénzügyi válsághoz és az azt követő recesszióhoz mérhető sokk éri, az 1-1,5 százalékot faraghat le az éves cseh és magyar GDP-növekedésből.