Ha újrakezdhetnék, a hazai megkérdezett vállalkozók többet foglalkoznának a finanszírozási kérdésekkel. Minden ötödik vezető gondolná ezt a kérdést újra, ha visszamehetne az időben. Szintén minden ötödik megkérdezett szánna több figyelmet beruházási és technológiai témakörökre. A vállalkozók egynegyede véli úgy, hogy a pályázati lehetőségek jobb kiaknázásával többre vihette volna annak idején − derül ki a CIB Bank és a GfK közös kutatásából, a CIB Stafétabot Kutatásból.
Ami a jövőt illeti, újra bíztató a kép a kis- és középvállalkozások vezetői szerint: többségük, 58 százalékuk gondolja úgy, hogy vállalkozása öt év múlva a mainál eredményesebb lesz.
A cégvezetők többsége főleg a belső piac fejlődésében hisz.
A nagyobb export árbevételre csupán 31 százalékuk számít, míg a belföldi értékesítés növekedésében közel 60 százalék bízik. A társaságok növekedési stratégiájukat inkább a már elért piaci pozícióikra építik. A döntő többség nem tervez változtatni a fellépésén (37 százalék), illetve a jelenleg elérhető piacain tervez növekedést (30 százalék). A stabil növekedési alapokat kereső vállalkozások aránya egy év alatt több mint 10 százalékponttal nőtt, és ezzel párhuzamosan mérséklődött a kísérletező kedvű vállalkozások száma.
A hazai vállalkozások többségének a rugalmasság és a stratégia tudatos, aktív menedzselése a túlélés és a bővülés záloga.
Pozitív és tudatosságra utaló adat, hogy a vállalatok 44 százaléka legalább évente módosít a stratégiáján.
Ennek oka leginkább, 55 százalékban a változó szabályozói környezet valamint a kormány intézkedései. A többi környezeti tényező hatása ezzel párhuzamosan enyhült: a versenytársak viselkedése, a vevők, a szállítók vagy a gazdasági körülmények, a makrogazdasági folyamatok miatt kevesebben kényszerültek elképzeléseik megváltoztatására, mint az előző években.
Az elmúlt három évben emelkedett azon vállalkozások száma, amelyek tudatosan készítenek stratégiát a jövőre nézve. Ezt 2013-ban a legalább százmillió forintos árbevétel elérő (ám 10 milliárd alatt maradó) kkv-k 80 százaléka tette meg, tavaly viszont az arány növekedett, idén pedig elérte a 86 százalékot. Látható, hogy a vállalatok adott éven, illetve egy-két éven belül látnak és terveznek jobban előre: a stratégiát készítő vállalkozások 51 százaléka adott évre, 39 százaléka 1-2 esztendőre készít stratégiát. Ami a három évnél hosszabb időszakot illeti, ezen 12 százalékuk gondolkodik. A CIB szakértői szerint ez nem tér el a hazai nagyvállalatok gyakorlatától sem:
a multinacionális cégeknél sem jellemző a három évnél hosszabb távú tervezés.
“Évről-évre kapunk megerősítést és látunk érdekes újdonságokat a CIB Stafétabot kutatás sorozatban. Idén számunkra fontos üzenet, hogy ha a vállalatok újra kezdhetnék, akkor jobban fókuszálnának a finanszírozási kérdésekre. Érezzük tehát a finanszírozási kérdések historikus hangsúlyosságát” – emelte ki Szabados Richárd, a CIB Bank KKV és Lízing üzletágának vezetője.“
Ami a stafétabot átadását illeti, a vállalkozások vezetőinek 21 százaléka gondolkodott ezen a kérdésen. Itt tehát van még hova fejlődni, ugyanakkor jó hír, hogy azok, ahol gondolkodtak a kérdésen, 56 százaléka már ki is jelölte az utódot. Ennek eldöntése egyébként – nem meglepően - általában a jelenlegi vezető joga, 87 százalék nyilatkozott úgy, hogy személyesen jelölhette ki az utódját vagy kikérték ebben a véleményét.