Az olyan termékek, mint a márkás ruhák vagy cipők eladásai mindössze 1 százalékkal (253 milliárd euróra) emelkedhetnek az idén – írja a Bloomberg a Bain & Co. prognózisa alapján. A globális tanácsadó cég májusban még azzal számolt, hogy 2 és 4 százalék között lehet a növekedés. Amennyiben bejönne az árfolyamkilengésektől megtisztított prognózis, úgy a szektor a leggyérebb növekedést produkálná 2009 óta.
A nagy márkák, mint a Louis Vuitton vagy a Burberry egyrészt megküzdenek a kínai gazdaság növekedésének lassulásával, amely visszafogja a keresletet (főleg a táskák és a kabátok terén), de az USA-ban is felmerülnek nehézségek. Ott az erős dollár és a részvénypiaci volatilitások miatt vásárolnak kevesebbet a helyiek és a turisták egyaránt.
A luxusjavak eladásai Kínában már a második egymást követő évben csökkenhetnek,
míg az Egyesült Államokban stagnálás várható – áll a prognózisban. Ráadásul a Bain & Co. egyik partnere szerint a legjobb esetben is csak 2 százalékos lehet a bővülés, amennyiben erős kereslet mutatkozik az ünnepi szezon alatt.
Jó hír azonban, hogy a gyenge euró némi segítséget jelent. Az árfolyammozgások ugyanis idén 26 milliárd euróval növelhetik meg a luxuscikkek eladásának értékét – áll az elemzésben. Emellett pedig a kínai vásárlók továbbra is keresik majd a luxuscikkeket olyan országokban, ahol a gyenge fizetőeszközök növelik a vásárlóerejüket, különösen Európában és Japánban. Az előrejelzés szerint
2015-ben a kínaiak adhatják a teljes globális vásárlás közel harmadát,
szemben a 2014-es 28 százalékkal.
Az oroszok hiánya azonban igencsak szembetűnő. Az elemzés hangsúlyozza, hogy az európai adómentes vásárlások részükről több mint egyharmaddal csökkentek január és augusztus között.
A Bain számításai szerint az ékszer lehet 2015 legjobb kategóriája 6 százalékos emelkedéssel – szemben például az óraeladások csökkenésével a gyenge ázsiai kereslet miatt. Az ékszerüzlet pörgésének egyik fő oka, hogy az olyan termékek, mint a gyémánt nyaklánc továbbra is biztonságos befektetésnek tűnnek a piaci bizonytalanságok közepette – írják.
A növekedés erősödésére 2016 második negyedévétől lehet számítani – vélik a Bainnél, de a luxuspiac növekedésének „új normális” szintje 3 és 4 százalék között mozog. Ebbe azonban nem számolták bele a kínai középosztály felől érkező hullámokat, melyek felnyomhatják a bővülést.
Mindent összevetve a luxusjavak teljes eladásai meghaladják az 1 milliárd eurót 2015-ben, köszönhetően elsősorban a luxusautókból, a hotelekből és a szépművészetből származó gyorsuló bevételeknek – írja a Bain elemzése.