Az üzleti sikeresség alapvető feltétele a motiváció megteremtése. A motiváció területén azokban világszerte egyre nagyobb problémák mutatkoznak. Tavaly egy 31 országban elvégzett felmérés szerint a munkavállalóknak mindössze 31 százaléka elkötelezett a jelenlegi munkaadója iránt. Öt éve ugyanez az érték még 43 százalék volt.
Az EMEA (Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló) régióban a helyzet rosszabb a világátlagnál: itt
az elkötelezettség értéke mindössze 26 százalék,
a munkáját a megkérdezettek 38 százaléka tartja csupán értelmesnek, és a munkavállalók 52 százaléka jelen pillanatban is azon gondolkodik, hogyan tudja elhagyni munkahelyét. A motiváció erősítésében ugyanakkor meghatározó szerep juthat a flow-környezet munkahelyi megteremtésének.
Csíkszentmihályi Mihály immár negyven éve írt először tudományos pontossággal a flow-élményről, amely olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban, amit csinál. Az elmúlt évtizedekben világsikert elérő és számtalan területen alkalmazott elmélet szerint a koncentrálás és a kontroll érzése ilyenkor nagyon magas, az ember úgy érzi, energiái megtöbbszöröződnek, eltölti az önmegerősítés, a kiteljesedés és az elégedettség érzése. Ezt az érzést bármilyen tevékenység kiválthatja, sportolás, művészeti tevékenység éppúgy, mint futószalag melletti munka, a lényeg, hogy a tevékenységnek konkrét célja legyen, és a kihívást optimális szintre helyezzük. Azóta számtalan kutatás igazolta, hogy aki gyakran éli át a flow-t, annak jobb az általános életminősége is.
Vajon a gyorsan változó digitális környezetbe hogyan adaptálható az elmélyült összpontosítást igénylő flow? „A Flow-elmélet megszületése óta jelentősen átalakult a munkahelyi környezet, mely komolyan akadályozhatja a flow létrejöttéhez szükséges koncentrációt – figyelmeztet Csíkszentmihályi Mihály. – Gondoljunk csak arra, hogy az összpontosítást milyen mértékben képes megzavarni egy-egy telefon vagy email üzenet. Ráadásul ezek a zavaró tényezőket közvetítő eszközök ott lapulnak a legtöbbünk zsebében, így egyre nehezebben tudjuk magunkat függetleníteni a körülöttünk zajló nyüzsgéstől."
„Manapság egyre gyakrabban találkozom olyan emberekkel, akik a saját eszközeik rabjai – folytatja a professzor. – Folyton, szinte kényszeresen a 'kütyüiket' nyomkodják, és ez bizony lassan átformálja az emberi kapcsolatainkat is. Az informatika nagyszerű új dimenziókat nyit előttünk, de fontos, hogy az eszközök ne válhassanak célokká. Vagyis
mi, emberek használjuk a modern digitális környezetet, és nem fordítva.
Azok a sikeres vezetők, akik képesek a digitális környezetet a szervezet és a munkatársak szolgálatába állítani, és elkerülni az eszközök öncélú használatát."
November 9-én, „Flow – A siker evolúciója" című konferencia további előadói a 2020-as fogyasztói trendekről, illetve a várostervezés aktuális kérdéseiről értekeznek. Ezt követően három, egymással párhuzamosan zajló szekcióban a siker további tényezőiről beszél Gerendai Károly, a Sziget Fesztivál alapítója, Dr. Juhos Andrea vezetői coach, valamint Mizsér Attila olimpiai bajnok öttusázó, coach.