Tűzfal, vírusvédelem, behatolásgátló és felderítő megoldások – többek között ezekből a rendszerekből áll össze a vállalati digitális adatvagyon védelme. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy
az irodában nem csak a számítógépek és szerverek tárolnak érzékeny információkat, de nagyon sok esetben papír dokumentumok is.
Vagyis egy valóban biztonságos irodai környezetben arról is gondoskodni kell, hogy ezeket megfelelően kezeljék, és bár sokan talán legyintenek erre, azt gondolva, hogy ez rém egyszerű feladat, a tapasztalatok és a gyakorlat korántsem ezt mutatja.
Megdöbbentő eredményekre jutott egy irodai eszközöket gyártó és forgalmazó cég, amikor átnézte a kommunális hulladékot. A hulladéktelepen megvizsgált valamivel több, mint 700 kilogrammnyi papírhulladék egynegyede tartalmazott bizalmas személyes vagy üzleti adatokat, vagyis megsemmisítés nélkül szabadultak meg tőlük a cégek.
Legalább ennyire meglepő a takarítóvállalkozások körében a közelmúltban végzett felmérés eredménye, ugyanis
az irodákban a takarítók 40 százaléka talált már bizalmas dokumentumot elől hagyva.
Sőt, negyedük számolt be arról, hogy flipcharton, táblákon, faliújságon találkozott ilyen papírokkal, míg ötödük a szemétben, a földön és a fénymásolók közelében is talált érzékeny adatokat tartalmazó dokumentumokat.
Azt talán nem kell részletezni, hogy milyen üzleti károkat okozhat a bizalmas adatok hanyag kezelése, hiszen egyes becslések szerint
a hazai vállalkozások közel ötöde már került versenyhátrányba, vagy veszített el vevőket, ügyfeleket adatlopás miatt.
Pedig a megoldás az esetek nagy részében inkább csak nagyobb odafigyelést igényel, persze ahhoz, hogy valóban modern, biztonságos irodáról beszélhessünk, némi befektetésre is szükség van.
A szakértők első és talán legfontosabb tanácsa, hogy gondolják át a vállalkozásnál, hogy mit is jelent számukra az adatok biztonságos kezelése, és ez alapján
alakítsanak ki egy belső szabályzatot
erre vonatkozóan. Ennek tartalmaznia kell, hogy milyen típusú dokumentumok számítanak bizalmasnak, azokat hogyan kell tárolni, ki férhet hozzájuk, illetve ha már elévültek, mi történjen velük. Természetesen arról is gondoskodni kell, hogy a munkatársak betartsák ezeket a szabályokat, így például valóban visszategyék a széfbe a bizalmas iratokat, ha már nincs szükség rájuk.
Persze a szabályzatok mellett beruházásra is szükség van ahhoz, hogy a papír alapú dokumentumokat is valóban biztonságosan kezelhesse egy vállalkozás. A megfelelő minőségű, zárható tároló szekrény mellett egy, a cég igényeihez igazodó iratmegsemmisítő berendezés beszerzéséről is célszerű gondoskodni. Ezek a készülékek akár már néhány tízezer forinttól beszerezhetők, azonban az ár mellett figyelembe kell venni a kapacitást, valamint azt is, hogy elég apróra darabolja a megsemmisítésre szánt dokumentumokat.
A cikk megjelenését a Fellowes Hungary Kft. támogatja.