A Pannon Szoftver Kft. fejlesztése, a havidíjas konstrukcióban is elérhető Business Intelligence a szigetszerű adatokból admélyebb elemzést. Az új alkalmazás jóval pontosabban méri a hatékonyságot a korábbi változatoknál, de valódi szexepilje a valós idejű kommunikáció: olyan adatokat közöl a vezetővel, amelyek a gyors és pontos döntést, azonnali reakciót teszik lehetővé. Természetesen mobilon is elérhető verzióban.
Poór Károly, a Pannon Szoftver marketingigazgatója elmondta, hogy mivel a gyártás, készletezés, logisztika és értékesítés területén egyszerűen befogadhatatlan mennyiségű adat keletkezik, az innovatív nagyvállalatok több éve kénytelenek üzleti intelligencia-megoldásokat használni. Bár ez gyakran drága beruházás, egyre jellemzőbb valamilyen vállalatirányítási rendszer használata a kkv-szektorban is.
Az adattömeggel azonban foglalkozni is kell, a mélyebb elemzésre pedig a legtöbb cégben sem kapacitás, sem késztetés nincs. Annak ellenére sem, hogy a vezetőknek nem adattengerre, hanem pontos információra van szükségük.
A Business Intelligence deficitet szűr ki ott, ahol látszólag minden rendben. Megjelennek az adatrögzítési vagy termelési riporthibák, kirajzolódnak a forgalmi trendek, a negyedéves teljesítmények elemzésének alapját pedig a szállítólevelek, számlák, nyitott rendelések, árajánlatok adják. A BI felrajzolja a termelékenységi mutatókat, pontos adatokat ad az árbevételek alakulásáról, az anyagköltségről, illetve a selejt értékéről és mennyiségéről.
Poór Károly marketingigazgató elmondta az Üzletrésznek, anomália, ha rosszul működik a cég, de ugyanúgy anomália az is, ha a munkavállalók rosszul rögzítik az adatokat. Elmesélt egy konkrét esetet, amikor két kollégának az átlagosan 2 óra alatt elvégezhető részfeladat rendszeresen mintegy 8 órájába telt. „Mindenki tudta, hogy ez nem reális adat, de csak nagy nehezen derült ki, hogy ők rögzítették rosszul a paramétereket. Mivel azonban helytelenül vitték be, a cégvezető sorozatban rossz döntéseket hozott ezzel kapcsolatban.”
Hozzáteszi, a rendszer az önellentmondásokat is szűri, például amikor a sikertermék valójában vagy akkora emberi erőforrást igényel, hogy végül ráfizetéses, vagy amikor annyira elavult technológiával készül, hogy mindent egybevetve egyáltalán nem éri meg. „A cégvezetők gyakran nem tudnak azzal mit kezdeni, amikor nem stimmelnek a számok, vagy, ami rosszabb, nem néznek vele szembe – mondja a szakember. – Abban a hitben élnek, hogy pénz jut is, marad is, azt hiszik, van profit, de valójában nincs, hiányos az ügyvitel, az adatrögzítés, a kollégák lopnak, a nyilvántartási árak nem megfelelőek. A Business Intelligence használatával minden turpisságra fény derül, és azt is kimutatja, a gyártás melyik pontján érdemes beavatkozni.”
Fontos tudni, hogy a business intelligence önmagában nem vállalatirányítási rendszer, hanem arra épül rá. Cserébe viszont nincs olyan, amellyel ne volna kompatibilis, sőt ha egy cég több ilyen rendszert használ – például webshopja van, ERP-vel és könyvelőprogrammal dolgozik –, azokat összeköti, és akár még a döntéshozó speciális exceltábláival is egy helyen jeleníti meg őket. A megoldások szerver-kliens módban, webböngészőben és okostelefonon is futtathatók. Salga Péter, a Pannon Szoftver Kft. ügyvezetője szerint a mobilitás a gyorsaság és az azonnali elérés miatt nagyon fontos.
A mára a kkv-k körében is egyre terjedő business intelligence-megoldások nem csak a friss, hanem akár sok évvel korábbi pénzügyi, marketinges, sales- vagy HR-adatokat elemeznek. Ezek adnak pontos képet a cég addigi működéséről, így hozhatnak igazán megalapozott döntéseket a vezetők. A nagy multik mellett a közepes vállalkozásokat megcélzó konstrukció nem költséges, és ezen a szinten még feleslegesnek tűnő adattárházakkal dolgozik, egyszerűen az adatbázisokat kötik össze az üzleti intelligencia szoftver adta lehetőségekkel.