Nem loholnak trendek után, nem alkalmazkodnak senki ízléséhez, csak a saját ötleteiket követik. Sugár Kata egy múzeumban eltöltött délutánt idéző pólói és vászontáskái, Szilas Rita buborékfóliából készült kollekciói és Somogyi Réka saját festményeivel díszített ruhái mind különleges színfoltok a magyar divatiparban. Úgy tűnik, Magyarországon könnyű ihletet meríteni, de elég ez az építkezéshez?
Somogyi Réka festőművész alkotásaival már nem csak a falakat, de bútorokat és az egész lakást is lehet dekorálni. Sőt hordhatók ruhaként is, köszönhetően egy furcsa páros találkozásának. „Szerettem volna a textilnyomtatási kapacitásunkat jobban kihasználni, és épp akkor sétált be hozzánk Réka, hogy saját festményéből ruhát csináltasson magának. Azonnal megtetszettek a munkái, és elkezdtünk együtt dolgozni” – mondta Gyulai Zoltán, a Mekkora Print Kft. ügyvezetője. A cég az átértelmezett művészetet tűzte zászlajára, hogy az egyedi dizájntermékeken a művészi értelmezés, a festmények gondolatisága és üzenete is teret kapjon.
Tavaly április végén összeállítottak egy bemutatótermet, ahol Réka falra akasztott festményei bútorhuzaton, párnán, kendőn és ruhán is megjelentek. A bemutatón tapasztaltak szerint a közönséget leginkább a ruhák fogták meg. Mivel ezek a termékek egyedileg készülnek, a gyártási költség magas, a terméket sem tudják olcsón adni. Elsődlegesen külföldi piacokra szeretnének kilépni, a fizetőképes kereslet mellett az a másik fő szempont, hogy tőlünk nyugatra az egyedi dizájntermékekre nyitottabbak, öltözködésükben merészebbek az emberek. Természetesen ennek ellenére hazai üzletekben is megtalálhatók a festményruhák, a Fian Koncept és a DrumDrum Design polcain.
Újragondolt klasszikus és ikonikus festmények pólókon és vászontáskákon, ez a Karla. Az ötletet és a termékeket is szereti a közönség, a festészet és a művészet iránt érdeklődő underground közeg pedig egyenesen rajong érte. Vagyis rajongana, ha nem csak projektjelleggel tudna alkalmanként hozzájutni egy-egy darabhoz. Sugár Kata, a Karla ötletgazdája és megalkotója csak néhány projekt és design terminálos megjelenés erejéig tudta kiszolgálni a vásárlókat, tőke és támogatás hiányában nem alapított eddig céget. „Az ötletet szerettem volna megvalósítani. Mivel stylist vagyok és magazinoknál is dolgoztam, gyorsan eljutott az emberekhez a Karla, nagyon szerették. Sajnálom, hogy most inaktív a projekt, pedig a mai napig nagyon sokan keresik” – mondta Sugár Kata.
A Karla-termékek gyártása igen költséges, hiszen a kollekciónak csak a tervezési fázisát végzi Kata. A pólók és táskák gyártását, a grafikai kidolgozást, és a nyomtatást más szakemberek végzik. Mindez nem kevés költség, ezért dolgozott eddig csak kis szériákban. „Sok időt és energiát szántam arra, hogy támogatást szerezzek, valakit, aki az ötlet mögé áll, eddig sikertelenül. Az idei nyár viszont remélhetőleg sok változást tartogat: külföldi ügynökség is érdeklődik a Karla iránt. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor hamarosan elérhetőek lesznek a piacon a termékeim” – avatott be minket a tervező.
Szilas Rita nevét legtöbben a buborékfóliás ruhakollekciója miatt ismerhetik. Ezeket a darabokat gyerekkori emlékei inspirálták. „Kisebb koromban imádtam a buborékfóliát nyomkodni. Ha olyan ajándékot kaptam, ami ebbe volt csomagolva, biztosan jobban foglalkoztatott a buboréknyomkodás, mint az ajándék. Mivel ez az anyag eső- és szélálló, úgy gondoltam, készítek belőle egy rosszabb időben hordható kollekciót” – mondta az Üzletrésznek. Most nyáron újra főszerepet kapnak a buborékos ruhák, hiszen a fesztiválszezonra külön kampány készül. A buborékfóliás kabátok feltűnőek és átlátszóak, miközben a legnagyobb esőtől is megvédenek, ezért szuper megoldást nyújtanak, ha egy szabadtéri rendezvényen elkap minket a zápor.
Gyermekkori emlékei mellett a hétköznapok és a budapesti utcák is inspirálják. Tavaly nyári kollekciójában budapesti képi elemeket használt fel: a ruhákon gangos lépcsőházak, korlátok és lépcsők jelentek meg. A szintén korábban megjelent "ohne silicone" vagy a "no silikon" feliratú pólókkal pedig az uniformizált szépségideál és a plasztikai műtétek ellen beszélt. Ruháit 25 és 60 év közötti bevállalós nők vásárolják. A magyar vásárlóközönsége is szépen növekszik, de továbbra is cél a külföldi piac: már Dubaiban is árulják a termékeit, amelyeket Magyarországon a Hajós utcai boltjában, illetve a webshopjában is meg lehet vásárolni.
Az utóbbi években egyre több olyan hazai dizájner lép színre, aki a megszokottnál kreatívabb, bevállalósabb ruhákat és kiegészítőket dob piacra. A keresleti oldalon is fejlődés látszik: bár még mindig viszonylag szűk réteg nyitott ezekre a kollekciókra, Magyarországon is egyre merészebbé válnak az emberek. Szilas Rita, a buborékkollekció megálmodója szerint azért nőtt a kereslet az egyedi termékek iránt, mert túl sok lett a piacon a tucatruha. Ennek ellenére továbbra is nehéz a divatiparból megélni Magyarországon, mert a minőségi darabok a magyar fogyasztók többségének megfizethetetlenek. A legtöbb magyar divattervező ezért amellett, hogy igyekszik szélesíteni a magyar vásárlóközönségét, külfölddel is számol.