Megérkezett a régen várt bejelentés, miszerint a Starbucks a tervek szerint 2017 elején megnyitja az első üzletét Milánóban olasz partnerével, a Percassival – írja a CNBC. Hogy a lépés mennyire jelentőségteljes, azt jól mutatja, hogy a társaság közleménye is igen óvatos és tisztelettudó hangot ütött meg az olasz kávékultúrával szemben.
„Nagy alázattal és tisztelettel próbáljuk majd meg átadni, amit csinálunk és amit tanultunk” – hangsúlyozta az anyagban Howard Schultz, a cég elnök-vezérigazgatója. „Az első üzletünket aprólékos részletességgel és
az olasz nép, illetve az olasz kávékultúra iránti nagy tisztelettel
alakítjuk majd ki”, tette hozzá.
Miután a jövő év elején megnyílik az első üzlet Milánóban, a tervek szerint a későbbiekben fokozatosan terjeszkedne a Starbucks szerte Olaszországban.
Noha nagy kérdés, hogy az olaszok vajon mennyire lesznek majd vevők a Starbucks sajátos kávéira, a vállalat akár sikert is arathat a piacon, különösen a turisták körében, például az ingyen Wi-Fi segítségével is.
Mindenesetre a vállalat kihívást is jelenthet az olasz kávézók számára, melyek például gyakran extra díjat számolnak fel az ülőhelyekért az állóhelyekkel szemben. Emellett pedig a Starbucks azt is megteheti, hogy hosszabb ideig tart majd nyitva, mint a hagyományos, családi kézben lévő olasz kávézók.
Gazdasági szempontból az igazán érdekes az lesz, hogy a gazdag kávéhagyománnyal rendelkező Olaszországban
mekkora növekedési lehetőségek vannak még a piacon.
Az Euromonitor friss számai szerint ugyanis az olasz kávépiac 2015-ben éves alapon 2 százalékkal 1,7 milliárd eurósra (1,86 milliárd dollár) bővült. Ráadásul 2015 és 2020 között az összesített kiskereskedelmi volumentől már csak 1 százalékos éves növekedést várnak. Nem mellékesen pedig az olasz piacnak már így is van egy domináns szereplője, a Lavazza, amely 37 százalékos részesedéssel bír.
Összehasonlításképpen az amerikai kávéházi kiskereskedelem a Statista számításai szerint tavaly 31 milliárd dolláros bevételt generálhatott. Ebben természetesen komoly szerepet játszik, hogy a nagyjából 62 millió lakosú Olaszországgal szemben az USA-ban mintegy 321 millióan élnek.
Mindemellett még az sem világos, hogy a Starbucks általában milyen sikerrel tudott betörni az európai piacra. A december 27-én véget ért első pénzügyi negyedévében az európai, közel-keleti és afrikai (EMEA) üzletek
csupán 1 százalékos
bevétel-növekedést jelentettek, szemben az amerikai földrészek 9 százalékos bővülésével. Az EMEA térségből érkező nettó bevétel ezzel együtt éves alapon 6 százalékkal 313 millió dollárra csökkent.
Tovább rontja az esélyeket, hogy a Starbucks egyszer már sikertelenül próbált meg betörni egy telített piacra. A vállalat 2013-ban nyitott üzleteket Vietnámban, amely nem volt túl sikeres ötlet, mivel az ország nem csupán rengeteg olcsó, kisebb kávézóval, de saját előkelőbb láncokkal is rendelkezik.
A Starbucks és Olaszország kapcsolata azért is sajátos, mert a vezérigazgatóban éppen egy 80-as években tett olaszországi üzleti útján fogant meg a vállalat ötlete.
Az olasz piacra való behatolás egyébként
a lendületes kínai terjeszkedéssel párhuzamosan
történne, ahol a cég idén mintegy 500 üzletet tervez nyitni.
Mindemellett a múlt hónapban közzétett jelentés szerint, a Starbucks 5,37 milliárd dolláros bevétel mellett részvényenkénti 46 centes nyereséget ért el, ami éves alapon 12 és 29 százalékos zsugorodásnak számít. Miközben a profit mértéke meghaladta az elemzői várakozásokat, a bevételi oldal alulmaradt, és a befektetők is kiábrándultan fogadták a legfontosabb kínai és európai számokat.