A tisztán férfi menedzsmenttel, illetve tulajdonosi körrel rendelkező vállalkozások 10 százalékkal rosszabb kockázati besorolást érnek el, mint azok, amelyek vezetésében egy vagy több nő is található – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató nőnapi elemzéséből. A nők megbízhatóságát mutatja az is, hogy
a jelenleg működő női érdekeltségű cégek átlagéletkora 12 év, míg tisztán férfi kapcsolatrendszer esetén csak 8 év az átlagos cégéletkor.
„A női vezetésű cégek alacsonyabb kockázata nem annyira a nők eltérő gondolkodásával, mint inkább társadalmi státuszukkal magyarázható" – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.
Pertics szerint a nők számára pozitív jelenség kézenfekvő magyarázata lehet az is, hogy a cégek felső vezetésében ülő nők átlagéletkora számottevően meghaladja a férfiakét. A cégjegyzésre jogosult és
tulajdonos nők átlagéletkora 49 év, vagyis jellemzően az anyaszerepből a munka világába visszatérő asszonyok vállalnak vezető beosztást,
illetve kerülnek ilyen pozícióba. Ez nagyobb tapasztalatot, higgadtabb döntéshozatalt, nem annyira az önös karrierérdekeket, mint inkább a cég biztonságát szem előtt tartó döntéseket jelent – alighanem ez eredményezi a nők által irányított vállalkozások kisebb kockázatát.
„Ha nem érné hátrány a szülés előtt álló nőket a munkahelyükön, vagy nem létezne az üvegplafon-jelenség, a fiatalabb nők is könnyebben kerülnének magas pozícióba, és motivációik is közelebb kerülnének a férfiakéihoz. Ha ezután is megmaradna a különbség a női és a férfivezetésű cégek között, csak akkor mondhatnánk, hogy a cégstatisztika visszaigazolja a nemek eltérő gondolkodását és vezetési képességét. Akárhogy is van, a nők továbbra is meghatározók a hazai cégvilágban: 328 ezer gazdasági társaságban tulajdonosok vagy cégjegyzésre jogosultak nők is, és minél nagyobb egy társaság, annál több a nő a vezetésben" – mondja az Opten igazgatója.
Egy év alatt a női cégvezetők aránya 32 százalékről 34 százalékra emelkedett, sőt a cégtulajdonosok terén is magasabb az arány: a tavalyi 40 százalékkal szemben idén a vállalkozások csaknem 43 százalékánál találkozhatunk női tulajdonossal - áll a Bisnode Magyarország nőnapi elemzésében.
Magyarországon átlagosan minden harmadik cégben találkozhatunk női vezetővel, ami önmagában szép számnak tűnik, ám még mindig elmarad a gazdaságilag aktív női lakosság 46 százalékos részarányához képest. Jellemzően inkább
a kisebb vállalkozások esetében találkozhatunk az országos átlagot (34 százalék) megközelítő aránnyal,
a nagyobb vállalkozások esetében viszont már gyengébb értékekkel kell szembesülnünk. A 10-19 főt foglalkoztató cégeknél még 27,6 százalék, míg a 20-49 és 50-249 főt foglalkoztató kategóriában ez az arány már nem éri el a 26 százalékot. A legalacsonyabb aránnyal a 250 fő feletti vállalkozásoknál találkozhatunk.
A tisztán nők által irányított vállalkozások a teljes cégvilágnak viszont már csak 26 százalékát teszik ki.
A hölgyek a vállalkozások tulajdonosi körében még markánsabban képviseltetik magukat, országos szinten a cégek 42,7 százaléka rendelkezik női tulajdonossal. A magyar gazdasági társaságokat alkalmazotti létszám szerint csoportosítva a 250 fő feletti cégeknél találkozunk a legritkább esetben (31,9 százalékban) női tulajdonossal.
Mivel egyre több hazai és nemzetközi fórumon foglalkoznak a nők helyzetével, várhatóan a jövőben a hölgyek szerepe tovább fog nőni a cégvezetésben. Bár még mindig a vegyes vezetésű (női és férfi vezetőkkel egyaránt rendelkező), illetve vegyes tulajdonban álló vállalatok vannak túlsúlyban Magyarországon - olvasható a Bisnode közleményében.