Az egyértelmű, hogy az új megoldásokkal kapcsolatos izgalom nem alaptalan. Márciusban például a mobilbank megoldást kínáló brit Mondo egy közösségi finanszírozási oldalon
mindössze 96 másodperc alatt tudott bevonni 1 millió fontnyi tőkét.
A német Number26 pedig már 160 ezer ügyfélnél tart, noha csak decemberben indult – írja Arjunk Kharpal, a CNBC elemzője.
Noha az elsősorban online működő kisebb kereskedelmi bankok megoldásai a hagyományos banki működéssel szemben igen gyorsak és egyszerűek, a kérdés az, hogy ez önmagában elégségesnek bizonyul-e a szektor teljes felforgatásához? Különösen azért – hangsúlyozza az elemzés –, mert komoly ellenszéllel is meg kell küzdeniük az új és divatos vállalatoknak.
Egyrészt, és talán ez a legnehezebb feladat, olyan embereket is meg kellene győzni a váltásról, akik már
évtizedes távlatban rendelkeznek számlával egy hagyományos banknál.
Ennek nehézségét mutatja, hogy tavaly csupán 1 millió ember váltott bankszámlát, ami 11 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. Vagyis ha az újak meg is célozzák a változtatni vágyókat, még akkor sem beszélhetünk túl nagy merítésről.
Ráadásul önmagában egy jól működő applikáció még nem is biztos, hogy vonzó lehet az ügyfeleknek, akiknek van hagyományos bankszámlájuk, és semmi nem gátolja meg a klasszikus pénzintézeteket, hogy maguk is fejlesszék a digitális kínálatukat, megtartva ezzel az ügyfeleiket.
Mi több, a kihívó online bankok gyakran nem is kínálnak igazi újdonságot. A Mondo vezérigazgatója például nemrég nyilatkozta a CNBC-nek, hogy nulla százalékot kínálnának a betétekre, miközben a hitelkeret túllépést 18 és 20 százalék közötti kamat büntetné. Ezek pedig
igencsak hasonlítanak a hagyományos bankok által kínáltakhoz.
Számos új vállalat fel is ismerte már, hogy egyedül kevés lesz a sikerhez, és ez a trend az elemzés szerint folytatódni fog. Az Atom nevű cég például nemrég kapott 68 millió dollárt a spanyol BBVA banktól, és immáron együttműködve haladnak tovább.
Számos startup persze ragaszkodni fog a függetlenségéhez, de – jegyzi meg Kharpal – ahhoz, hogy valódi kihívást jelentsenek, valami
olyannal kellene előállniuk, amely igazán megmozgatja az ügyfelek fantáziáját:
magas kamatok, gyors szolgáltatás és vonzó hitelpiaci termékek. Amennyiben tehát az újak nem tudnak valami izgalmasat húzni, amivel maguknál is tudják tartani az ügyfeleiket, úgy az egész divathullám nem jelent majd mást, csupán egy újabb okostelefon alkalmazást – zárul az elemzés.