Szeretnek boltba járni a magyarok. Arra a kérdésre ugyanis, hogy miért nem vesz élelmiszert online, a válaszadók több mint egyharmada azt mondta, hogy számára
öröm és élmény üzletben vásárolni.
Hat éve még a boltválasztás leglényegesebb kritériumának számított a vevőknél, hogy egy helyen találjanak meg mindent, amire szükségük van. Harmadsorban pedig azt említették, hogy minden, amit megvesznek, érje meg az árát.
Lojálisabbak lettek a magyar fogyasztók. Amíg egy évvel korábban a felmérést megelőző négy hét során 11 százalékuk keresett fel csak egy üzletet, addig legutóbb már 16 százalékuk.
„Élelmiszert online még csak a válaszadók 8 százaléka vásárol,
arányuk azonban duplája az előző évinek, és a trend várhatóan folytatódik –
mondja Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – Jelzi az internet mind fontosabb szerepét, hogy kiskereskedelmi vállalatok honlapján a megkérdezettek több mint fele tájékozódik promóciós ajánlatokról. Tízből négyen pedig termékekről informálódnak a neten.”
A Nielsen minden évben felméri többek között a felkeresett boltok számát, a nagy bevásárlások gyakoriságát, a fogyasztók ártudatosságát, érzékenységüket promóciókra, a kiskereskedelmi vállalatok weboldalának használatát vagy a kereskedelmi márkás termékek megítélését.
Nem csak általános képet ad a magyar fogyasztókról a Shopper Trends című kutatás. A szocio-demográfiai jellemzők mellett
a vásárlók elvárásait is felméri,
valamint azt, hogy mennyire elégedettek az általuk ismert boltokkal.
Erősen különböznek például egymástól a három magyarországi diszkontlánc vásárlói: az egyikben kétszer annyi férfi fordul meg, mint a másik kettőben. Két lánc vásárlói közt 35 évesek és idősebbek jobban dominálnak, míg a harmadikban kimagaslik a 25-49 évesek aránya.
Jövedelem szempontjából szintén eltérnek az egyes diszkontláncok vevőkörei. Közös bennük, hogy
a legnagyobb csoportot mindegyikben a közepes jövedelműek alkotják.
Szűcs-Villányi Ágnes elmondta, nem csak a fogyasztói elvárások eltérőek, hanem a fogyasztói elégedettség is a szolgáltatásokkal. „Forgalmukat azok a kiskereskedők növelhetik, akik választékukat vevőik igényeinek megfelelően, harmonikus eladótéri környezetben helyezik el, a keresett árukat mindig készleten tartják, továbbá kedvező árakkal, és fogyasztóik számára érdekes promóciókkal kellemessé teszik a vásárlást” – így az osztályvezető.